Vil du være kampagnemedhjælper, når gymnasierne samler ind?

Hvis du er gymnasieelev i hovedstaden eller har lyst til at hjælpe til som kampagnemedhjælper og motivere gymnasieelever til at samle ind, så vil Emma meget gerne høre fra dig.

Af: Stine Emilie Fløe Dalby

Sidste år deltog 3.750 gymnasieelever i Røde Kors’ landsindsamling, i kampagnen Gymnasier mod katastrofer. Denne opbakning skyldes ikke mindst de ihærdige og fantasifulde gymnasie-ambassadører, der havde stået for at få deres gymnasievenner ud med indsamlingsbøsserne, ved f.eks. at lave små events eller boder, hvor gymnasieeleverne kunne tilmelde sig indsamlingen.

Igen i år er der fokus på gymnasieelevernes raske skridt i kampen mod katastrofer, når Røde Kors søndag den 1. oktober igen samler ind i hele landet.

“Vi rækker ud til gymnasierne”

Kampagne- og eventpraktikant Emma fra Røde Kors Hovedstaden er allerede i gang med forberedelserne til landsindsamlingen.

Derfor er hun lige nu på udkig efter et hold af frivillige kampagnemedhjælpere, der vil hjælpe med at række ud til gymnasierne:

”Som kampagnemedhjælper giver du gymnasierne og deres ambassadører idéer, værktøjer og materialer til at udforme en god kampagne på deres gymnasium. Du behøver ikke opfinde den dybe tallerken, da der allerede både er forskellige plakater, cue cards, kampagneideér og så videre, som vi sammen kan tage udgangspunkt i. Det er både en social, kreativ og tidsmæssig fleksibel opgave,” forklarer Emma.

Det kræver blot, at man har lyst til at tage ud med Emma, eller en anden frivillig, og besøge og snakke med nogle forskellige gymnasier i løbet af september måned.

Det kan for eksempel foregå ved at kigge forbi en morgensamling eller hjælpe eleverne med at opstille en bod, så gymnasieeleverne har god mulighed for at høre nærmere og tilmelde sig som indsamlere.

Emma tilføjer: “Det er fedt at række ud til gymnasierne, fordi de ofte selv har mange ideer og gåpåmod. Men det er samtidig en kunst at skabe en kampagne på gymnasiet, der kan engagere alle eleverne.  Derfor er der også brug for kreative ideer”.

VIND EN GYMNASIEFEST MED SUSPEKT

Kampagnens mål er soleklart: Så mange gymnasieelever som muligt skal melde sig som indsamlere den 1. oktober – og der er også præmier på spil for at gøre det endnu mere spændende.

De gymnasier der har over 50 tilmeldte indsamlere deltager nemlig i konkurrencen om at vinde en koncert med Suspekt på deres gymnasium – og selv med 25 tilmeldte ruter kan gymnasierne  stadig være de heldige vindere, der får lov til at feste til lyden af P3 Lågsus på deres gymnasium.

Sidste år samlede gymnasierne i hele landet samlet set 2,5 millioner kroner ind. Det svarer til, at 10.600 katastroferamte familier kan få mad i en måned.

De fem gymnasier i hovedstaden, der deltog med flest indsamlere sidste år, var henholdsvis Sankt Annæ Gymnasium, Christianshavn Gymnasium, Gefion Gymnasium, Rysensteen Gymnasium og Nørre Gymnasium.

KONTAKT EMMA

Hvis du kunne tænke dig at give en hånd med – enten som kampagnemedhjælper eller som ambassadør på dit gymnasium – så skriv til Emma på rkh.emma.becker@rodekors.dk.

Læs evt. mere på kampagnens hjemmeside eller Facebook.