Vi skaber aktive, meningsfulde fællesskaber

Røde Kors Hovedstaden er en del af det danske ABC-samarbejde – et partnerskab af foreninger, organisationer og kommuner, som samarbejder om at fremme mental sundhed gennem ABC-tilgangen. Et af de steder, hvor tilgangen er en integreret del af hverdagen, er i vores netværkshuse.

Klokken er lidt i fire onsdag eftermiddag, og Nanna Faarup har netop åbnet døren til Netværkshuset Nørrebro. Nu har hun travlt med at kramme de første seks deltagere, der er mødt op – og hun skal også lige høre om deres dag og sætte en i gang med at brygge kaffe. Nanna er pædagogstuderende og har været frivillig i netværkshuset i 1½ år – i dag er hun teamleder og kommer fast en gang om ugen.

- Jeg blev helt forelsket i stedet og menneskene fra første dag. Her er godt at være, fordi der er fokus på, hvad de mennesker, der er her, kan og vil, fortæller hun.

Tilgangen sidder fast, fordi den giver mening

Som pædagogstuderende har Nanna lært om mange metoder og tilgange, men ABC er en af dem, der sidder godt fast.

- Det giver så god mening at arbejde med, at vi skal gøre de ting, som giver mening – og at vi skal gøre dem sammen. Hvis vi som frivillige prøver at sætte gang i et eller andet, som ikke virker relevant for resten af huset, falder det jo til jorden. Så giver det i mere værdi at bage, hvis nogen har lyst til at bage eller at sy tøj, hvis det er det, der giver mening for nogen den dag, fortæller Nanna.

Et fast omdrejningspunkt i netværkshuset er madlavning. I dag skal der laves aftensmad, og alle er med. Sammen beslutter frivillige og deltagere, hvad menuen skal stå på, og mens nogen melder sig til indkøbstjansen, står andre klar til at lave maden sammen i køkkenet, inden den står på fællesspisning senere.

Derfor er vi med i ABC-samarbejdet

Vi har valgt at gå meget aktivt ind i ABC-samarbejdet, fordi tilgangen passer godt til vores arbejde med socialt udsatte, hvor vi netop prioriterer at skabe rummelige fællesskaber, og fordi der er tale om en dokumenteret, forskningsbaseret tilgang. Samtidig giver ABC-partnerskabet god mulighed for at arbejde sammen med andre om at skabe aktive meningsfulde fællesskaber til gavn for de mest udsatte i hovedstaden. Her er det en styrke med et fælles sprog og gode relationer på tværs af sektorer.

ABC = ACT BELONG COMMIT

ABC for mental sundhed er den første forskningsbaserede indsats, der retter sig mod hele befolkningen. ABC står for:

ACT: GØR NOGET AKTIVT
Man kan holde sig aktiv på mange forskellige måder og niveauer – både fysisk, socialt, mentalt og spirituelt. Det handler om alt fra at løbe en tur til ro og nærvær.

BELONG: GØR NOGET SAMMEN
Vær sammen med venner og familie, involvér dig i grupper, som du allerede er medlem af, meld dig ind i en ny klub eller deltag i lokale arrangementer. Det handler om at gøre noget med nogen.

COMMIT: GØR NOGET MENINGSFULDT
Sæt dig selv et mål, stort som småt, engagér dig i en hobby eller en god sag, bliv frivillig eller lær noget nyt. Det handler om at gøre noget, der giver mening for dig.

Læs mere på abcmentalsundhed.dk