”Vi gør en forskel, og vi gør det sammen”

Røde Kors-landsindsamlingen nærmer sig, og familien Laursen fra Tårnby ser frem til endnu en hyggelig dag sammen. Lotte, Laurits og deres to børn, Silja og Lue, har været indsamlere for Røde Kors de sidste fire år, og glæder sig til det femte.

”Det har simpelthen altid været så skønne dage med familien, hvor vi samtidig er med til at gøre en forskel for andre, der ikke er lige så privilegerede som os. Vi stiller gerne op for at hjælpe, især når vi kan hygge os sammen imens, ” fortæller Laurits og fortsætter:

”Og så kan jeg godt lide at bakke op om Røde Kors-indsamlingen, for der føler jeg virkelig, at pengene går til det, de skal. Jeg har en klar fornemmelse af at Røde Kors gør, hvad der skal til for at holde administrationsomkostningerne nede, så pengene går til dem der har brug for dem”.

Motion, motivation og chokolade

Men hvad får familien selv ud af at være med til indsamlingen?

”Vi får en masse motion, ” mener Lue, hvilket får mor, Lotte, til at grine hvorefter hun siger:

”Arh, helt så meget motion kan vi vidst ikke prale med, at vi får. Til gengæld får jeg i hvert fald en dag med min mand og mine børn helt uden mobiler, Ipads eller TV, hvor vi egentlig bare koncentrer os om hinanden og sagen. Vi går med hinanden og snakker, og det elsker jeg simpelthen”.

Silja og Lue synes også det er en hyggelig dag, men der er måske også nogle andre elementer end sagen, der motiverer dem. Familien har nemlig nogle gange små konkurrencer hinanden imellem, om hvem der kan samle mest ind. En anden ting de har med for at skabe lidt mere sjov er noget alle kan lide – chokolade.

”Nogle gange har vi haft lidt chokolade med til turen, og så får man lige en Twix eller noget andet, når man har gået ned ad hele gaden. Det giver lige lidt ekstra sjov og hygge til dagen. ” fortæller Lotte.

Børnene går forrest

Når børnene er med, ser Lotte og Laurits det som en god mulighed for, at de får en forståelse af, hvorfor de samler penge ind til andre. Samtidig kan det også lære børnene at snakke med andre om sagen. Det er nemlig Silja og Lue, der får lov at banke på dørene, og fortælle hvad pengene går til.

”Det giver både lidt ekstra i indsamlingsbøssen når de små hundeøjne kommer på banen, men det giver også noget ekstra for vores børn, at de snakker med andre om sagen, og at de derigennem kommer til at forstå, hvad det hele drejer sig om. Også bare det at skulle være åben og smilende, når folk åbner døren, giver noget til dem. ” fortæller Laurits.

Familien har selvfølgelig også meldt sig som indsamlere igen i år, og glæder sig til endnu en skøn dag med hinanden.

Tekst og foto: Linda Laursen

Du kan stadig nå det!

Årets landsindsamling er søndag den 6. oktober 2019. Meld dig til indsamlingen på www.indsamler.dk eller ring på 70 10 00 00.

I 2018 var flere end 16.000 danskere på gaden for at samle ind – de samlede 16 millioner kroner til Røde Kors’ hjælpearbejde.
Pengene fra årets indsamling går blandt andet til at sikre mennesker uden hjem akut beskyttelse, ly, mad, vand og lægehjælp.

En indsamler samler typisk 1.000 kroner ind – for de penge kan Røde Kors give:

• 6 måneders støtte til en voldsudsat kvinde og hendes børn
  • 365 dage med rent drikkevand til 37 mennesker i nød
  • Mad til en hel familie i fire måneder
  • Presenninger, der giver 10 familier ly og beskyttelse mod vind og vejr
  • Varme tæpper til 20 katastroferamte børn