Vi giver noget videre – til en sårbar ung og til vores egne børn

Hjemme hos Anja Kristensen og Jan Henriksen er der hjerterum til flere end parrets egne to børn. Nu bor en 23-årig kvinde hos familien i en svær periode af hendes liv, hvor hun får ro og støtte til at komme godt videre fra den midlertidige base på Østerbro.

Jan vidste det måske godt, da han fandt sammen med Anja. At hun ville finde på måder, hvor de som sammenbragt familie med to børn kunne gøre noget for andre, som har brug for omsorg og støtte.

- Den første jul, vi holdt sammen, ville hun gerne invitere en hjemløs med. Og da min søn et par år senere flyttede fra sit værelse, blev vi enige om at kontakte Røde Kors og tilbyde det til en hjemløs, fordi det var rigtig koldt den vinter, fortæller Jan, som arbejder som projektleder i IT-branchen.

Anja er næsten færdiguddannet sygeplejerske og arbejder sideløbende med socialt udsatte. Derfor er det helt naturligt for hende at give videre til andre, fortæller hun:

- Vi er heldige at kunne leve som vi gør, og jeg vil gerne dele noget af alt det, vi har. Derfor giver det mening, at vi har åbnet vores hjem og vores familie for Frederikke. Hun giver os et nyt perspektiv på tilværelsen, og hun er med til at åbne vores børns øjne for, at alle kan gøre en forskel for andre mennesker.

For Frederikke, vores børn og os selv

Lige nu er der få uger til Frederikke flytter ud af lejligheden på Østerbro, hvor hun har boet siden i sommer. Da hun ankom, havde hun ikke et sted at bo og kæmpede med at få hverdagen med psykisk sårbarhed til at hænge sammen. I dag har Frederikke blandt andet arbejdet sig op til at have et fuldtidsjob, og hende behov for tæt kontakt med Jan og Anjas familie er blevet mindre.

- Lige da Frederikke flyttede ind, havde hun et stort behov for at være en del af vores liv. Vi har mødt alle hendes venner til fødselsdagsfest og været sammen i sommerhus. Men i takt med at hun har fået ro til at få bedre styr på sit liv, har hun mindre brug for os – lidt som når ens egne børn gør klar til at flytte hjemmefra. I dag har hun faktisk mest kontakt med min datter på 13 år. For hende har det været som at få en ekstra storesøster, fortæller Anja.

Vil gerne gøre det igen

Selvom Anja ret hurtigt fik overtalt Jan til, at de skulle være frivillig værtsfamilie, var der mange ting, som familien skulle snakke igennem.

- For mig var det en bekymring, om det ville være for hårdt at give køb på en del af mit privatliv ved at have en ung boende. Men da først vi mødte Frederikke og fik indtryk af, hvor hjertevarm og givende en person hun er, blev jeg rolig. I dag kan vi godt sidde en aften og se fodbold sammen uden at behøve at snakke – ligesom med min egen store søn, siger han.

Når Jan og Anja fortæller venner og bekendte om Frederikke, bliver de typisk mødt med en blanding af ros og bekymrede miner, fortæller Anja:

- Mange synes, at det er rigtig fint, at vi har valgt at lade Frederikke blive en del af vores liv i en periode. Men de kan ikke forestille sig selv at gøre det, og det synes jeg, er ærgerligt. En del siger, at de ville være bekymrede for at lade en udsat ung komme tæt på deres børn, men for os er det netop en del af drivkraften – vi vil ikke beskytte vores børn fra at opleve verden. Vi har selvfølgelig haft børnene med på råd i vores beslutning, og jeg er helt sikker på, at mødet med Frederikke sætter ringe i vandet, som giver dem lyst til at være noget for andre. Det er noget af de største, jeg kan give dem med videre i livet, og derfor kan vi også sagtens forestille os at blive værtsfamilie igen.

Mød Frederikke

I sommer fortalte Frederikke om den forskel, det gør for hende at flytte ind hos Anja og Jan.

Læs hendes historie.