Værket – det sociale netværk hvor du aldrig er alene

Er du ensom og midt i livet, kan Værket være noget for dig. Her mødes man i netværksgrupper, der er med til at bryde ensomheden. Om ganske kort tid starter to nye netværksgrupper, og Estela – der er frivillig – leder derfor efter både frivillige kollegaer og nye deltagere.

Af: Karoline Lyngholm Larsen og Sofie Henriksen (foto)

”Tryghed, støtte og det at lytte.”

Sådan beskriver Estela fællesskabet i Værket. Hun er oprindeligt fra Argentina og flyttede til Danmark for et år siden, og ville gerne være frivillig og lave humanitært arbejde, som hun tidligere havde gjort i Argentina.

Hun ved derfor alt om, at det kan være ensomt at flytte til et andet land, hvor ens familie og venner ikke er lige om hjørnet. Derfor fandt hun mening i at bidrage til at bryde ensomheden blandt voksne som frivillig i Værket:

”Man kan godt være alene og have det udmærket med det. Men i Værket taler vi om den ensomhed, som gør ondt,” fortæller hun.

Læs mere om Værket her.

Sammen med én anden frivillig mødes Estela hver anden uge med netværksgruppen i Værket. Den består af 6 til 13 deltagere, der alle oplever ensomhed som en udfordring.

”Det er ganske almindelige mennesker”

Deltagerne i Værket er helt normale mennesker, forklarer Estela:

”Det er ganske almindelige mennesker, der har det til fælles, at de alle går alene med en tung følelse af ensomhed. Det kan være helt velfungerende personer, som går på arbejde, men når de så kommer hjem, oplever de et tomrum. De har derfor alle valgt at række ud til os i Værket, som ønsker at hjælpe dem,” siger hun

Lige nu søger Værket deltagere til to nye netværksgrupper – kontakt os på
vaerket.rkh@rodekors.dk eller tlf. 38336400, hvis du er interesseret

Værket er et sted for alle, der kan føle ensomhed, tungsind eller et tomrum, som mangler at blive fyldt ud. Der er altid mulighed for at tage en snak med en af de frivillige, hvis man ønsker at høre mere om mulighederne for at deltage i et af de sociale netværk.

Hos Værket er ensomhed bare et ord

På hvert møde gennemgås forskellige øvelser, som skal hjælpe deltagerne med at reflektere over ensomhed, og hvordan de kan komme ud af den. Estela forklarer:

“I øvelserne undersøger vi sammen den måde, som ensomhed kan opfattes på. Ensomhed er bare et ord, men det er det, vi kobler til ordet, som betyder noget. Derfor bruger vi tid på at tale om, hvordan vi hver især opfatter og forstår ensomhed,” siger hun.

Møderne foregår om aftenen, og er et frirum med tid og plads til at drikke en kop kaffe og sammen lave noget aftensmad. Men det er også et sted, hvor der er plads til at få sat ord på ensomheden og samtidig få mulighed for at øve sig i at indgå i social relationer:

”Med øvelserne får alle mulighed for at sætte ord på det, de føler, og samtidig får de mulighed for at øve sig i at være nysgerrige, stille spørgsmål og spørge ind til andre. Idéen er, at man på den måde flytter sig væk fra ensomheden,” siger Estela.

Estela er en meget passioneret frivillig og  deltager altid selv i øvelserne: ”Jeg lærer også rigtig meget ved selv at være med, og det giver mig så meget menneskeligt at være en del af Værket. Jeg har den opfattelse, at vi alle sammen skal gøre noget, for at vores tilværelse bliver bedre for os selv og andre. Desuden møder jeg en masse søde mennesker og andre frivillige,” fastslår Estela.

I Danmark banker vi på døren – I Argentina går man bare ind

Efter Estela er startet som frivillig, har hun haft tid til at reflektere over de sociale forskelle på Argentina og Danmark: ”Jeg tænker sommetider på, om det sociale netværk er anderledes i Danmark end i latinamerikanske lande,” siger hun og kommer med et eksempel:

”Mine latinamerikanske venner grinede altid af, at mine forældre, som begge er danske, bankede på min dør, når de skulle ind på mit værelse. Jeg kan godt lidt se det sjove i, at voksne mennesker banker på for at komme ind på deres barns værelse. I Argentina går de fleste forældre nemlig bare ind.”

I hendes refleksioner er hun kommet frem til, at danskere virker mere lukkede, end hvor hun oprindeligt kommer fra:

”I latinamerikanske lande kommer man måske hinanden lidt mere ved. Folk er mere åbne. Det er måske fordi, at der ikke er nogen officiel regering, som hjælper. Så man er tvunget til at hjælpe og række ud,” siger hun og fortsætter:

”Som frivillig i Værket skal man være nysgerrig på mennesker. De mennesker, der kommer her, er sårbare, og det skal man have empati og forståelse for”.

Det er vigtigt med en anderledes tilgang, der kan være med til at åbne op for de måske uhensigtsmæssige måder vi agerer på i vores hverdag. Det kan være små mønstre, der driver os ud i ensomhed, og det er netop her, at netværksgrupperne kan give værktøjer til at komme ud af ensomheden og videre i livet, mener Estela.