At være frivillig værge for uledsaget flygtningebarn

Danmark har omkring 300 frivillige værger for uledsagede flygtningebørn- og unge. 12 af dem bor i Hovedstadsområdet, og én af dem er Sine Junker fra Brønshøj.

Af: Tina Storgaard Støttrup

Sine er mor til to. Hun mener selv, at det er moderrollen, der har haft afgørende betydning for, at hun siden oktober har været frivillig værge for en ung fyr på 16 år:

»Det er en mor-ting. Jeg ville gerne give ham tryghed og omsorg. Hvis det var min dreng, der var alene i et nyt land, så ville det betyde meget for mig, at nogen passede på ham.«

Inden Sine mødte den unge fyr, hvis identitet vi her holder anonym, havde hun en forestilling om, at han skulle komme i hendes hjem og blive en del af familien, men sådan er det endnu ikke:

»Sådan er det jo i mange af forholdene mellem værgen og den unge, men det er bare ikke dem alle, der er parate. I nogle tilfælde tror jeg, det er for hårdt for dem, at være hjemme hos en familie, og blive mindet om sin egen.« Alligevel kender Sines piger på 3 og 7 godt den 16-årige, for hele familien er tit afsted og besøge ham, eller lave ting med ham. Og ifølge Sine nyder de alle at være sammen.

Mere end bare hygge

Desværre er det ikke bare traveture og leg, at være sammen med et uledsaget flygtningebarn. De savner selvfølgelig ofte deres familier, og har tit også haft dårlige oplevelser både i tiden op mod deres flugt, samt undervejs. Det er ikke anderledes for Sines unge ven:

»Han har haft nogle grimme oplevelser, men jeg spørger ikke så meget. For mig handler det om at være der og lytte, når han selv har lyst til at fortælle. Han bor på et godt bosted, så han har både dem og os, som passer på ham. Vi slipper ham ikke – heller ikke, når det er svært.«

Der er meget der er svært, når man savner sin familie og ikke føler, at systemet arbejder for en. Den 16-årige har indtil videre ventet i 5 måneder på at blive familiesammenført. Det har været en hård tid, og nu har han netop fået besked om, at han skal vente yderligere 5 måneder. »Han har det ikke så godt for tiden, og det er også derfor, han ikke skal medvirke i artiklen her,« fortæller Sine, og udtrykker selv frustration over systemet: »Det er trist at se, hvordan han bliver ødelagt psykisk på grund fejl og langsommelighed i Udlændingestyrelsen. Jeg er bange for, det er skader, der kan blive svære at rette op på.« Sine deltager som værge i alle møder med kommunen og udlændingestyrelsen, så der er en del at holde styr på. Til tider er hun i tvivl om systemet vil børnene og de unge det bedste, men det gør blot hendes rolle som frivillig værge endnu vigtigere.

Læs mere om at være frivillig forældremyndighedsindehaver