Vågetjenestens frivillige tilbyder ny støtte til de efterladte

Når du mister en, du har kær, er det naturligt at føle sorg. Desværre er der mange mennesker, som oplever, at de står helt alene med deres sorg, efter et dødsfald. Frivillige i Røde Kors Hovedstaden tilbyder nu samtaler for efterladte, så flere kan få snakket om deres sorg.

-Jeg bliver altid berørt, når jeg møder andre mennesker i sorg. Det kan ikke være anderledes; det ligger i den menneskelige relation, fortæller Kirsten Bærentzen

Kirsten er frivillig i Vågetjenesten, hvor hun støtter døende og deres pårørende i den sidste tid. I det seneste halve år har hun også været en del af det nye pilotprojekt Samtaler for efterladte.

En mulighed for at dele sin sorg

Samtaler for efterladte er et tilbud til de pårørende, der står tilbage efter en nær er gået bort, og hvor vågetjenesten har været tilkaldt. Frivillige fra Vågetjenesten tilbyder de efterladte en eller flere samtaler, så de får mulighed for at snakke om den afdøde og sorgen.

-Det er vigtigt at forstå, at samtalerne ikke kan udfylde det tomrum, som opstår, når de efterladte skal leve videre uden afdøde. Men en samtale med os kan være med til at lindre sorgen en smule, siger Kirsten.

Kirsten har selv en faglig baggrund som sorgrådgiver. Det har givet hende de nødvendige redskaber til at kunne hjælpe personer i sorg eller krise. Hun og de fire andre frivillige i Samtaler for efterladte har alle en særlig viden og erfaring med at støtte efterladte i sorg. De frivillige kan også hjælpe de pårørende til at finde de rigtige steder at gå hen, hvis de har behov for yderligere hjælp.

Et lyttende øre

Nogen mennesker kan have svært ved at håndtere sorgen efter at have mistet, og her er de frivillige med til at give en form for nærhed og afklaring for den efterladte.

-En samtale med os kan mindske følelsen af isolation, ensomhed og få skabt en form for struktur og overblik over ens liv. Ofte handler det om at få talt dødsfaldet eller omstændighederne omkring dødsfaldet i gennem og forlige sig med den nye situation, siger Kirsten og fortæller, at hun og hendes frivillige kolleger står klar med et lyttende øre uanset, hvad den efterladte har på hjerte.