Vågetjenesten vinder Fællesskabsprisen 2019

Vågetjenestens 150 frivillige vågere har vundet Fællesskabsprisen 2019 for deres indsats på plejehjem og hospitaler, hvor de viser, hvordan frivillige kan gøre en forskel - også i livets sværeste situationer.

Københavns Kommunes fællesskabspris hylder gode samarbejder mellem frivillige foreninger og plejehjem, aktivitetscentre og hjemmeplejer om at gøre en forskel for københavnernes sundhed og livskvalitet. Vågetjenesten fik prisen for at vise nye veje for, hvordan en frivillig indsats kan vokse og blive til en fast bestanddel af samfundets tilbud til døende.

- Vågetjenesten viser, hvordan en frivillig indsats kan gøre en stor forskel for både en gruppe meget svage borgere i deres allersidste tid - men også for de medarbejdere og pårørende, som omgiver de døende, lød det blandt andet i begrundelsen for, at Vågetjenesten vandt årets pris.

Godt samarbejde er afgørende for, at ingen skal dø alene

De frivillige vågere var sidste år til stede for 150 døende københavnere i livets sidste timer. Deres  indsats sker i samarbejde med Københavns Kommunes plejehjem, plejecentre og hjemmeplejer.

- Vi er glade og stolte. Udover at takke for Fællesskabsprisen, vil vi også gerne takke Københavns Kommune for det gode samarbejde, som er helt afgørende for, at vi kan støtte og hjælpe døende og pårørende, siger Pernille Scheel, som er sekretariatsleder hos Røde Kors Hovedstaden.

Udover æren er prisen på 30.000 kroner, som selvfølgelig går til Vågetjenestens frivillige, så de kan dygtiggøre sig yderligere inden for deres helt særlige felt.