Under fire øjne med Erik – frivillig i en genbrugsbutik

Erik blev pensioneret i 2017. I sit tidligere arbejdsliv arbejdede han i 24 år på kontor, og efter det kørte han taxa i 26 år. Det begyndte dog at blive lidt kedeligt i længden. Han tøvede derfor ikke, da han så et opslag på Facebook om, at Røde Kors søgte frivillige til en ny MEGASTORE genbrugsbutik, der skulle åbne på Tuborgvej. Det blev startskuddet på en frivilligaktivitet, som han nu kalder for en hobby.

Frivillighed som hobby og kompensation

Arbejdet som taxachauffør i de mere end 25 år betød for Erik, at han i den periode havde meget svært ved at finde en hobby, eftersom det meste af hans tid blev brugt i bilen. Det hobbyløse liv fulgte med ham, da han gik på pension. I begyndelsen brugte han lidt tid på at se TV, men der manglede noget, forklarer han:

- Jeg samler ikke på frimærker, mønter eller spiller bridge, så det passer mig jo fint at være frivillig her. Det er en hobby, ellers ville jeg ikke komme her. Det er godt for mig, at jeg får talt med en masse mennesker.

Og samtaler løber han ikke tør for, når han er i butikken. Han står nemlig oftest i kassen og sælger varer. Det nyder han, fordi han kan starte samtaler og se folk i øjnene. Og det nyder han særligt, fordi han i sine 25 år som taxachauffør pga. arbejdsregler ikke måtte føre samtaler med sine kunder, medmindre de selv startede dem. Det er kompensation, simpelthen!

Respekt for den anden

Udover at sælge varer og tale med kunderne, så er Erik også meget begejstret for samværet med sine medfrivillige. De er meget forskellige, og der er blandt andet mere end 14 forskellige nationaliteter repræsenteret i frivilliggruppen. De har det fantastisk godt sammen, når de er i butikken, fortæller han, og tilføjer hurtigt i en seriøs tone:

- Forskelligheden ligger i nationaliteten og sproget, men vi er jo mennesker alle sammen. Og vi vil gerne behandles ordentligt alle sammen. Vi arbejder med respekt for hinanden og vores individuelle baggrunde.

Eriks budskab til fremtidige frivillige

- Du skal have lyst til at hjælpe andre, og ikke kun dig selv! Det giver venskaber, og man går jo og hygger sig, svarer han. Og han tilføjer:

- Man skal have lyst til at tale med folk. Og endnu vigtigere, så skal man ikke kigge til højre eller venstre, når man taler med dem, man skal se dem i øjnene!

Skrevet af Roman Spang-Hanssen

BLIV GENBRUGSFRIVILLIG

Kunne du tænke dig at blive frivillig i en Røde Kors genbrugsbutik i dit lokalområde?

Få et overblik af butikkerne her

Kontakt Røde Kors Hovedstaden på telefon 3833 6400 eller send en email til hovedstaden@rodekors.dk

Glem ikke at følge Røde Kors Tuborgvej butikken på Facebook og Instagram