Tryghedszonen lukker den 15. juni

Vores Tryghedszone for nytilkomne flygtninge på Københavns Hovedbanegård holder åbent til og med den 15. juni 2022. Mere end 11.000 flygtninge har været igennem, siden vi åbnede den 11. marts, men vi oplever nu, at behovet for hjælp har ændret sig.

Der er flere grunde til, at vi nu siger farvel og tak for lån af lokalerne på Hovedbanegården, fortæller programchef Pernille Hvitnov:

– For det første har behovet for hjælp ændret sig de seneste seks-syv uger. De frivillige i Tryghedszonen har oplevet et stort fald i antallet af flygtninge på gennemrejse til et andet land eller på vej til det danske modtagecenter på Sandholm. Antallet er nu ikke større end at DSBs personale kan håndtere opgaven på en god måde. Vi samarbejder derfor med dem om at finde en model for, hvordan de flygtninge, der rejser igennem Hovedbanegården, kan få den information, de har brug for for at komme videre, fortæller hun.

Røde Kors er også i dialog med Københavns Kommune, DSB og Udlændingestyrelsen om, hvor den lille gruppe flygtninge, der opholder sig i Tryghedszonen i nattetimerne, kan få en tryg overnatning.

Størstedelen kan få hjælp andre steder

– Da Tryghedszonen åbnede, stod vi i en akut flygtningesituation. I dag oplever vi, at mere end to-tredjedele af de besøgende på Hovedbanegården allerede er indkvarteret lokalt. De kommer i Tryghedszonen for at søge information, finde et fællesskab og få et pusterum – behov, som nu heldigvis kan opfyldes andre steder, siger Pernille Hvitnov

Det er blandt andet derfor, Røde Kors Hovedstaden har oprettet de nye Røde Kors Caféer for nytilkomne.

Flygtninge kan også få en frivillig Venskabsfamilie, der kan hjælpe dem med at lande godt i deres nye lokalsamfund og forstå det land, de er kommet til.

Mindre behov for en akut beredskabsindsats

Tryghedszonen blev hurtigt etableret i en tidligere burgerbar uden køkken eller toiletforhold. Her kunne vi tilbyde flygtninge et trygt sted at sunde sig på rejsen og muligheden for at få information under rolige forhold. Undervejs blev den også et trygt sted for flygtninge, som havde taget ophold i Danmark, men i periode, hvor myndigheder og organisationer endnu ikke var helt klar til at hjælpe dem på godt plads.

– Nu har situationen ændret sig og behovet for Tryghedszonen, som vi kender den, er ikke længere til stede i samme omfang. Derfor pakker vi sammen og siger stor tak til vores gode samarbejdspartnere, fortæller Pernille Hvitnov.

Sådan hjælper Røde Kors

Her kan du finde informationer om, hvordan nytilkomne flygtninge kan få hjælp fra Røde Kors.