Traditioner, som gør en forskel

Eva Hemmingsen har i mange år været med til Røde Kors landsindsamlingen. Faktisk helt siden 1993 har hun hvert år i starten af oktober været ude og samle penge ind. Eva, hendes mand David og deres to piger, Molly og Nicoline, fortsætter traditionen sammen med resten af familien hvert år.

Lige siden Eva gik i gymnasiet, har den første søndag i oktober været reserveret til Røde Kors’ landsindsamling. Hele familien har hvert år været ude og samle ind, og de har virkelig nydt dagen med hinanden. Eva har ført det videre i sin egen familie, hvor hendes mand David og deres to piger også er med hvert år. Det er en rigtig familiedag, hvor alle lige fra mormor til kusiner og fætre samles og bidrager til en god sag.

En rigtig dejlig dag med familien

- Vi synes, det er vigtigt at bidrage til at gøre en forskel, og når man samtidig kan få en hyggelig dag med familien ud af det, er det jo bare fantastisk. Enten før eller efter vi har samlet ind, spiser vi en stor frokost sammen. Så det er virkelig en dejlig familiedag, hvor vi samtidig gør noget godt for andre. Det er også en god anledning til at forklare børnene, at andre mennesker i verden ikke har det lige så godt, som vi har her hjemme, fortæller Eva.

- Ja, det er blevet lidt nemmere når nu de bliver ældre, så de bedre kan forstå, hvorfor vi bruger de tre timer på at gå rundt og samle penge ind, fortsætter David.

En stor portion motivation og sjove oplevelser

- Børnene bliver let motiverede, fordi hele familien er der, så de kan gå sammen med deres kusiner og have det sjovt. Der bliver også ofte lavet en konkurrence om, hvem der kan samle mest ind, fortæller David.

Familien har gået mange forskellige ruter i løbet af årene, men da Røde Kors gjorde det muligt at vælge den samme rute hvert år, har de gjort det lige siden. Det bringer endnu mere hygge til dagen, da man kan gå den samme rute og derved hilse på mange indsamlings gengangere fra tidligere år.

Det er let at motivere børnene, da hele familien samles, og skaber en rigtig hyggelig dag sammen.

- Dem, der åbner døren er generelt helt vildt rare, og når folk siger nej tak, må man bare sige fortsat god dag og gå videre, fortsætter David.

Familien er selvfølgelig også klar til i år, og glæder sig til endnu en hyggelig dag med familien og alle de andre indsamlere.

Tekst og foto: Linda Laursen

Gør som familien Hemmingsen

Årets landsindsamling er søndag den 6. oktober 2019. Meld dig til indsamlingen på www.indsamler.dk eller ring på 70 10 00 00.

I 2018 var flere end 16.000 danskere på gaden for at samle ind – de samlede 16 millioner kroner til Røde Kors’ hjælpearbejde.
Pengene fra årets indsamling går blandt andet til at sikre mennesker uden hjem akut beskyttelse, ly, mad, vand og lægehjælp

En indsamler samler typisk 1.000 kr. ind – for de penge kan Røde Kors give:

• 6 måneders støtte til en voldsudsat kvinde og hendes børn
  • 365 dage med rent drikkevand til 37 mennesker i nød
  • Mad til en hel familie i fire måneder
  • Presenninger, der giver 10 familier ly og beskyttelse mod vind og vejr
  • Varme tæpper til 20 katastroferamte børn