Torben stikker med nåle i netværkshuset

Hvis man selv har overskuddet, kan man jo lige så godt hjælpe dem, der har færre ressourcer end én selv, lyder det fra Torben Pedersen, der er frivillig akupunktør i Netværkshuset Kastruplund.

Hver tirsdag stikkes der med nåle til rolig musik i netværkshuset. Her kommer Torben nemlig forbi, og med sine 24 års erfaring med akupunktur kan brugerne føle sig helt trygge, når Torben stikker med nålene.

Godt for både fysikken og psyken

Shosho melder sig på akupunkturholdet hver tirsdag, da hun har nogle slemme smerter i ryggen. Hun er meget taknemmelig for, at Torben har startet tilbuddet.

- Torben er virkelig en god mand. Han kommer hver tirsdag og hjælper mig med mine smerter. Jeg er simpelthen så glad for, at han gør det, fortæller hun.

Torbens mange års erfaringer og oplevelser med akupunktur har særligt lært ham, at akupunktur ikke kun er godt for fysiske elementer, men at det også er helt eminent til mindre psykiske problemer. Brugerne i netværkshuset kan derfor nyde rigtig godt af behandlingerne, da det kan være en stor hjælp for dem på flere områder.

- Akupunktur er en behandling, hvor man bruger nåle til at ramme specielle nerveimpulser i kroppen. Hver nål kan påvirke på forskellig vis og på en måde sætte kroppen i balance, fortæller Torben, mens han stille og roligt placerer nåle i Shoshos hånd.

Skepsis og taknemmelighed på samme tid

Det er dog ikke alle deltagerne, der tog lige godt imod tilbuddet, da Torben startede som frivillig. Tilbuddet blev mødt med en del skepsis, og det er stadig udfordrende for Torben at forklare brugerne den positive påvirkning, de kan få af akupunktur.

Det er tit de samme, som melder sig til akupunktur, men dem der gør, er også meget trofaste og kommer næsten hver tirsdag.

- For mig er det jo skønt at bruge mine kræfter hernede i netværkshuset og hjælpe dem, der ikke selv har nær så mange ressourcer. Jeg bor lige rundt om hjørnet, så det er nemt at komme her en gang om ugen og hjælpe dem, der har brug for det og lyst til det, fortæller Torben, som udover det frivillige arbejde også underviser andre i akupunktur.

Gør som Torben

... og brug dine evner i et frivilligt arbejde. Behovet er varierende fra person til person i de forskellige aktiviteter, så vi har helt sikkert brug for netop dine kompetencer. Hør mere om det at være frivillig – meld dig til et infomøde her.