Til middag med venskabsfamilierne

Røde Kors Hovedstaden fik for nylig varmt besøg af fire venskabsfamilier. Middagens menu stod på gensynsglæde, spændende fortællinger og velsmagende mad.

Af: Susan Othman og Nikolaj Callesen (foto)

”Hov, pas lige på, jeg kommer lige forbi her,” siger en af de fire kvindelige køkkenfrivillige, mens hun smyger sig forbi med en gryde fuld af skrællede kartofler. I køkkenet er fire kvinder i fuld gang med at hakke grøntsager og løg samt tilberede oksekød, mens krydrede ris er i gang med at blive forvandlet til Biryani.

For nylig mødtes fire matchede familier fra Røde Kors Hovedstadens aktivitet, Venskabsfamilier, til en middag i hyggens og fællesskabets tegn.

I Venskabsfamilier bliver etnisk danske familier eller enkeltpersoner matchet med familier og personer, der mangler et dansk netværk:

”Venskabsfamilier er for alle nationaliteter og aldre. Her matcher vi en dansk familie med nogle, som har en anden baggrund end dansk. De ikke-danske personer og familier opholder sig i Danmark på forskelligt – men permanent – grundlag,” siger Dijana Dix Omerbasic, som er udviklingskonsulent i Røde Kors Hovedstaden.

Og der er stor forskel på, hvor de ikke-danske personer kommer fra, fortæller hun:

“Vores gæster til denne middag kommer blandt andet fra Polen, Nigeria og Eritrea, og det afspejler godt den geografiske spredning i Venskabsfamilier.”

Imens hun fortæller, ankommer flere af aftenens deltagere, og de mange knus og glade ansigter viser tydeligt, at der er et godt sammenhold blandt venskabsfamilierne.

Rundt om middagsbordet sidder børnefamilier, par og enlige personer i forskellige aldersgrupper. ”Hej, jeg hedder Emanuel, og jeg kommer fra Nigeria. Jeg er rigtig glad for at kende min venskabsfamilie, som er Linda og Philip”, fortæller en ung mand under middagen. Han har kendt sin venskabsfamilie i et år, og det er begge parter glade for: ”Emanuel har været med til vores bryllup. Vi prøver at ses hver måned, og vi skal snart til julemarkedet sammen,” fortæller Linda og Philip.

Her kan du læse mere om Venskabsfamilier

Et socialt og kulturelt netværk er kun nogle af de ting, som man beriges med via venskabsfamilier. Maria og Kasia har

eksempelvis fået et stærkt venskab:

”Det er meget hyggeligt at ses. Når vi ses, tager vi på café, spiser eller tager på ture sammen i det københavnske kulturliv,” fortæller Maria storsmilende. Kasia oplever, at venskabet med Maria giver hende en tryghed og glæde i hverdagen. Hun fortæller, at det er dejligt at have en nær ven, der kan lytte, forstå og sommetider hjælpe med praktiske ting, når hun har behov for det.

”Nu ved vi en del om kulturen i Eritrea, som vi ellers ikke ville kende”

Udover at parterne mødes og hygger sig, kan den danske venskabsfamilie hjælpe deres ven med sprog og de praktiske ting, der kan melde sig som borger i det danske samfund.

Samtidig får familien også em spændende indsigt i den verden, hvorfra deres udenlandske ven kommer fra. Det er Diana fra Eritrea og hendes venskabsfamilie et godt eksempel på:

”Jeg har boet i Danmark i over et år, og jeg har kendt min venskabsfamilie, Per og Vita siden marts 2016,” siger 19-årige Diana smilende på flot dansk. Hun fortæller, at Per og Vita blandt andet hjælper hende med lektierne og med at lære at cykle. Praktiske ting som at forstå e-Boks systemet og booke en lægeaftale har de også hjulpet hende med.

”Vi er rigtig glade for at have lært Diana at kende,” siger Per mens han finder et tre-på-stribe spil frem, så han kan spille mod hende.

”Vores venskab med Diana, har givet os en masse. Vi ved nu en del om kulturen og samfundet i Eritrea, som vi ellers ikke ville kende på samme måde, hvis ikke vi havde Diana”, siger Vita. Per og Vita har desuden mødt mange fra Dianas eritreiske omgangskreds, og det, synes de, er rigtig hyggeligt.

”Når vi mødes med Diana, så hygger vi hjemme hos os med enten mad, te eller andet. Vi er også med til at give Diana et lille skub med på vejen til at lære det danske sprog og de praktiske ting, der nu kan melde sig, når man er borger her i landet”, siger Vita inden der gives håndtryk og takkes af for en dejlig aften.