Sommerfest med musik og tid til eftertænksomhed

Mathilde Falck fortalte om sine erfaringer med at være psykisk sårbar og spillede fin musik, da de frivillige i Sind og Sårbarhed mødtes til sommerfest.

En sommeraften på Nørrebro er scenen sat for et socialt arrangement for de frivillige i Sind og Sårbarhed, som alle gør en indsats for mennesker, der lever med psykisk sårbarhed.

Der bliver sludret om alt og intet, både om erfaringer med frivillighed og om det igangværende EM i fodbold. Lyden af Mathilde Falchs stemme og akustiske guitar bryder snakken mellem deltagerne, der tæller frivillige fra flere forskellige indsatser i Sind og Sårbarhed. Hendes smukke, ærlige musik bærer præg af, at hun selv har haft psykisk sygdom tæt ind på livet. Mellem numrene fortæller hun om sine egne oplevelser, om at være sårbar, og om hvordan hun nu selv hjælper andre psykisk sårbare.

De fremmødte frivillige lytter nysgerrigt til Mathildes beretninger og musik, mens buldrende S-toge passerer i baggrunden. Den intense stemning brydes kortvarigt af en forbigående byge af støvregn, som på en måde passer perfekt ind.

Grill og god stemning

Efter det musikalske indslag rykker gruppen ned i gården, hvor en stor grill står klar og venter på at blive taget i brug. Nogle tager hjem, mens andre bliver og nyder maden og det gode selskab. Hos Sind og Sårbarhed er der ingen forventninger til, hvorvidt og i hvilket omfang, man er en del af frivilligfællesskabet. Alligevel beskriver flere af de fremmødte frivillige, hvordan fællesskabet netop har en betydning for dem.

- Man møder mange andre frivillige, der brænder for det, de laver. Folk er passionerede, og de er der jo fordi, de godt kan lide at være der. Det kan man godt mærke, fortæller Tina, der er aktivitetsleder i Sind og Sårbarhed.

Givende og fleksibelt

Pia er teamleder for Besøgsvennerne ved siden af sit fuldtidsjob. Hun har valgt at være frivillig, fordi det skaber værdi i hendes hverdag.

- Man kommer i kontakt med mange forskellige mennesker, og man kan se, de går glade hjem, og at det bringer noget glæde til deres liv. Så jeg får meget ud af det, siger hun.

Som frivillig i Sind og Sårbarhed hjælper man psykisk sårbare personer. Sind og Sårbarhed har forskellige tilbud, hvor man både kan være en del af Besøgsvenner, Bevægelsesvenner, eller være frivillig i en af Sind og Sårbarheds to caféer. Derfor kan man også selv vælge, hvor meget ansvar, man vil have.

Rami, der er frivillig i Café Lauritz, beskriver, hvorfor han netop har valgt at være frivillig i caféen:

- Der er en stor fleksibilitet. Vi er flere frivillige ad gangen og derfor har man ikke lige så meget ansvar, fortæller han.

Et godt formål

Hos Sind og Sårbarhed er der plads til alle. Som frivillig styrer man selv, hvordan og hvor meget man har lyst til at hjælpe. Det eneste krav er, at man skal have lyst til at støtte psykisk sårbare personer.

- Jeg er drevet af at være der for andre mennesker, der har et behov. Tanken om, at man bidrager og hjælper andre mennesker, motiverer mig, fortæller Rami.

Skrevet af Pauline Razga

Vil du være frivillig i Sind og Sårbarhed?