Shoppingguider hjælper med meget mere end indkøb

Rasmus, Tilde og Anna Le er frivillige i Shoppingguider. Sammen med andre frivillige, hjælper de seniorer, der har brug for hjælp til indkøb og lyst til en hyggelig snak efterfølgende.

-Det er egentlig snakken over en kop kaffe, der er det vigtigste ved turen. Det er hyggeligt at få et bånd til de ældre, fortæller Tilde.
Hun blev frivillig, fordi hun syntes det lød rigtig hyggeligt og tænkte, at når hun havde nogle fritimer fra studiet, så kunne hun bruge dem på at hjælpe nogle andre.

Vil bekæmpe ensomhed

Aktiviteten shoppingguider startede for to år siden og er et samarbejde mellem  Røde Kors Hovedstaden, Københavns Kommune og Turkøb om at bekæmpe ensomhed blandt ældre. Københavns Kommune og Turkøb stiller busser til rådighed, så seniorer kan komme frem til shopping centeret, hvor frivillige fra Røde Kors Hovedstaden står klar.

-Man opbygger nogle tætte relationer til de ældre, der er her og udover at vi er der for dem, så er det også meget lærende for mig, fortæller Anna Le, der er en af de frivillige.

Anna Le meldte sig som frivillig, fordi hun gerne vil være med til at gøre en forskel.

– For mig er det måske en lille opgave ud af mange andre, men for de ældre jeg møder, har det en kæmpe betydning, fortæller hun.

En god snak om katten og resten af tilværelsen

To af deltagerne er Anne og Inga, som kommer hver tirsdag og handler. Efter de har klaret deres indkøb sidder de sammen med de frivillige og får en kop kaffe og en kanelsnegl, mens de snakker om løst og fast. Under kaffen fortæller Anne om sin kat og viser billeder til alle rundt om bordet.

– Man kan mærke, at de ældre bliver glade for, at man har været der og haft en hyggelig snak og samtidig får man også selv får noget med. Så kan man sidde og snakke om madopskrifter, som man selv vil prøve af derhjemme, fortæller Tilde.

-Vi prøver at komme i kontakt med de ældre ved at være herude og hjælpe dem med at handle og derefter sidde og snakke og drikke kaffe, siger Rasmus, der er frivillig aktivitetsleder for Shoppingguider.

For Rasmus er det vigtigt, at de frivillige er med til at bekæmpe den ensomhed, der kan være blandt seniorer. Han ser det også som et springbræt til at få de ældre ind i nogle af de andre aktiviteter, som Røde Kors Hovedstaden tilbyder.

Et godt sammenhold

Udover det, de frivillige gør for de ældre, så har de også nogle gode interne relationer til hinanden.

– Vi har det rigtig godt sammen socialt i vores frivilliggruppe og sørger for, at lave nogle ting sammen, såsom julefrokost eller andet sjovt, fortæller Rasmus og fortsætter:

– Vi vil gerne have flere til, så vi kan blive en endnu større gruppe. På den måde kan vi også udvide aktiviteten til flere centre og dermed hjælpe flere ældre.

Fotograf: Pia Simms