Røde Kors Hovedstaden deltog i Copenhagen Pride

Over 80 engagerede frivillige og ansatte fra Røde Kors Hovedstaden og Ungdommens Røde Kors deltog i lørdags i Copenhagen Pride Parade 2017 for at hylde mangfoldighed og LGBTQ-forhold i København.

Af: Laura Deichmann og Lone Israelsen (foto)

Lørdag d. 19. august fejrede omkring 25.000 glimtende og farverige deltagere samt 300.000 tilskuere Danmarks største mangfoldighedsfestival, og Røde Kors Hovedstaden var i år for første gang også at finde i den festlige parade.

Røde Kors Hovedstaden fejrer i år 100 års jubilæum som lokalafdeling i Røde Kors og i den anledning var Hovedstaden del af paraden. En gruppe fra Ungdommens Røde Kors gik også med, og i alt var omkring 80 personer – både frivillige, ansatte, venner og familie – med til at fejre mangfoldighed og kærlighed i hovedstaden.

Paraden igennem Frederiksberg og Vesterbro var del af Copenhagen Pride Week, der er en kultur- og menneskerettighedsfestival, der synliggør LGBTQ-miljøet og sætter mangfoldighed og inklusion på dagsordenen i Danmark.

”Frivillighed er overalt, og alle kan være med”

Forrest i paraden cyklede Sinnet Black, frivillig teamleder i aktiviteten Tryghedsopkald, på Hovedstadens ladcykel, der i dagens anledning var flot pyntet:

”Arrangementet var helt overvældende, og deltagerne var fulde af overskud, kærlighed og godt humør. Vi fik mange store smil og high fives af tilskuerne på vores vej, og vi var glade for at deltage og vise, at vi går ind for en verden, hvor enhver kan leve og elske frit, uanset seksuel orientering,” fortæller Sinnet.

Se flere billeder fra dagen på Facebook

Anne Taarnhøj, frivillig i Hovedstadens kommunikationsgruppe, tilføjer: ”Hele paraden var én stor fest, og man følte sig utroligt velkommen. Vi var med til at vise, at frivillighed er overalt, og at alle kan være med.”

De mange deltagere havde fået malet fine regnbuer og hjerter i ansigtet, og nogle bar farverige kranse om halsen, mens de viftede lystigt med regnbueflag i vinden. Både børn, unge og ældre deltog, og det var en god dag for alle fuld af smil, grin, sang og dans.

Både foran og bagved Røde Kors Hovedstadens gruppe var der store lastvogne pyntet med farverige balloner. Ud af de store højtalere skrålede Lady Gaga ”Baby, I was born this way,” mens mænd såvel som kvinder kyssede, krammede og festede under den blå himmel.

”Kærlighed er stort og kan omfavne alle”

Anne deltog i festlighederne sammen med sine tre børn, der alle sad trygt og godt i familiens ladcykel (se det store billede). ”Jeg synes, det er vigtigt, at der bliver sat fokus på, at der skal være plads til alle – uanset seksuel orientering eller race,” forklarer Anne, som også deltog i paraden sidste år.

”Jeg ser det som en bredere Pride, der sætter fokus på mangfoldighed og netop favner alle former for ”anderledeshed”, ensomhed, fremmedhed og bare viser, at kærlighed er stort og kan omfavne alle,” siger hun.

Tak for en dejlig Pride – og tak til alle Jer, der gik med!