Røde Kors butikken i Vestergade fylder 10 år i dag

Hanne Henriksen føler sig godt tilpas ved telefon og kasseapparat i Røde Kors butikken i Vestergade i det indre København. Her har hun arbejdet frivilligt som butikschef de sidste 10 år.

Af: Tina Storgaard Støttrup

Hanne Henriksen og de øvrige frivillige er meget stolte af deres butik, og tilfredsheden er ikke blevet mindre af, at butikken har fået en ansigtsløftning i anledning af Smid Tøjet kampagnen. Under kampagnen flyttede TV2 ind i butikken for at sende LIVE derfra hver dag, samtidig med at rekvisitører og malere indtog butikken.

IMG_0516
Butikken fik et flot løft, da TV2 rykkede ind og sendte live i sidste uge i forbindelse med Smid Tøjet

Hanne fortæller smilende, at der er sket mange sjove ting igennem de 10 år, hun har arbejdet i butikken. Men de sidste tre uger op mod Smid Tøjet kampagnen har været de sjoveste: ”Hver morgen, når jeg kom ind i butikken, spurgte jeg mig selv: ’Hvad mon de har fundet på i dag?’”

Det er blevet til friske farver på vægge og mannequiner. En sofagruppe og interviewkrog. Sidstnævnte forsvinder ganske vist, når kampagnen slutter, men de fine farver bliver.

”Vi har fået et løft, og det er skønt. Vi henvender os til bymennesker og til de unge. Vi skal have det sidste nye og god kvalitet. Vi vil være en pæn butik med god service,” siger Hanne Henriksen.

I 10 år har Hanne Henriksen været butikschef i Vestergade – stort tillykke med jubilæet!

Udenlandsk bryllup

I løbet af 10 år oplever man lidt af hvert i sådan en butik. Hanne fremhæver et par oplevelser:

”For et par år siden kom et ungt udenlandsk par ind i butikken. De skulle ikke købe noget, men ville høre, om de kunne låne noget tøj. De havde nemlig fortalt deres familier derhjemme, at de var blevet gift i Danmark, og var så blevet bedt om at sende bryllupsbilleder hjem. De havde ikke haft penge til bryllupstøj og fest, men vidste, at det ville betyde meget for familien at se, at de var blevet ordenligt gift. Så vi fandt både smoking og bryllupskjole til de unge mennesker og tog billeder af dem, som de kunne sende hjem. De var så søde og blev meget glade. Det var sjovt!”

Kendistøj

Hanne fortæller om en anden gang, hvor den kendte sangerinde og sangskriver Oh Land havde besluttet sig for at donere sit tøj til butikken. ”Der sad unge piger i kø uden for butikken for at få fat i tøjet, så snart vi åbnede. Og tænk – pigerne på fortovet, som ikke kendte hinanden i forvejen, havde aftalt at lade tøjet rotere mellem sig efter en vis tid, så de alle sammen kunne prøve alt tøjet. Det var fint!”

Mange flere sjove oplevelser venter Hanne Henriksen, der har valgt at fejre 10-års jubilæet med en velfortjent ferie.

Læs meget mere om butikken i Vestergade – og de 14 andre genbrugsbutikker i Røde Kors Hovedstadens område – her.