På tur med Turtjenesten

I disse uger sætter Røde Kors Hovedstaden spot på ældres ensomhed ved at sætte omslag til cykelkurve op i hele byen. Turtjenesten er én af de aktiviteter, der særligt har fokus på ensomhed, og derfor kørte Pia Vestergård Simms – frivillig fotograf i Røde Kors Hovedstaden – tur med Turtjenesten i slutningen af januar. Her kan du læse hendes beretning.

Af: Pia Vestergaard Simms

Jeg har glædet mig hele ugen til dagen i dag.

Vi skal mødes klokken 12:45 ved Rungsted havn, og jeg ankommer netop som den lille fine blå Røde Kors bus sætter passagererne af ved havnen.

Hurtigt får jeg øje på Kathe, den frivillige turleder, som er iklædt en rød vest fra Røde Kors Hovedstaden. Jeg præsenterer mig for dem alle og mærker med det samme, at jeg er velkommen.

Før frokosten nyder vi et øjeblik det friske vejr på havnen – det er koldt, men solen er fremme. Nogle vil ind og kigge lidt i butikken ved siden af, imens andre suger den friske luft til sig.

Det varer ikke længe, så sidder vi rundt om bordet på restauranten. Mad bestilles, og snakken går.

“Jeg har været med helt fra starten af,” fortæller Hennie, som har været fast deltager i Turtjenesten, siden Røde Kors Hovedstaden startede aktiviteten i 2007.

Hun fortæller med et livligt glimt i øjet, om de mange spændende ture hun har været med på igennem årene.

”Vi var blandt andet engang i Malmø og se den der sjove høje bygning, hvor vi spiste oppe i restauranten” fortæller Hennie, hvorefter vi bliver enige om, at det nok er “Turning Torso”, Malmøs arkitektoniske stolthed, som de har besøgt.

Hennie har altid deltaget på grund af “interessen”, fortæller hun. Det sociale er selvfølgelig også en del af det, men “med turtjenesten kommer man steder, man ellers ikke selv kommer,“ siger hun og henviser til de museumsbesøg og spændende restauranter, som Turtjenesten besøger.

”Der er altid sådan en dejlig stemning”

Ved siden af Hennie sidder Gitte. De to taler sammen som om, de har kendt hinanden i flere år. Det er i hvert fald mit første indtryk. Jeg bliver dog hurtigt klogere.

I dag er nemlig deres første møde, og Gitte fortæller glad, at det netop er noget af det, som gør Turtjenesten til noget helt særligt:

“Der er altid sådan en dejlig stemning, – og det er lige fra man træder ind i bussen.” Alle ved bordet nikker og er enige. Der er ingen tvivl blandt dagens deltagere om, at både det kulturelle og sociale aspekt tiltrækker dem.

Her kan du læse mere om Turtjenesten

Turtjenesten har i alt ni minibusser, og der bliver kørt ture i hele København. Der er altid en frivillig turleder og en frivillig chauffør med på turene, og sammen kører de to frivillige rundt om morgenen og henter deltagerne på deres adresser.

Ligeledes bliver de kørt helt til døren igen, når dagen er slut. “En fantastisk service” lyder det fra flere af deltagerne. Og der er plads til alle ældre, fortæller Kathe, som er dagens turleder:

”Det gør ingenting, hvor gammel man er, eller hvor frisk man er. Det er heller ikke en hindring, hvis man er dårligt gående, eller måske bruger rolator,” fortæller Kathe. Hun har været turleder i ca. 3 år, og jeg fornemmer hurtigt, at hun kender deltagere godt, og at hun er vellidt blandt dem.

Chauffør og museumsguide

Efter frokosten stiger vi på bussen og tager på museum. Interessen blandt deltagerne er stor, og Tommy – der er dagens chauffør – gør oplevelsen ekstra god, da han viser sig at være den

fødte museumsguide. Det kan nemlig knibe med beskrivelserne på de små infostandere, så Tommy læser højt, så alle i gruppen kan høre om stedet, møblerne og naturligvis Karen Blixen.

Efter den lille rundtur, sluttes der af med kaffe og kage i Museets hyggelige cafe´, og så går turen hjemad. Sikke dog en dejlig og livsbekræftende dag!

Lige nu søger vi både efter frivillige – men også deltagere – der har lyst til at blive del af Turtjenesten. Kunne det være noget for dig? Så ring gerne til os på 38 33 64 00 eller læs meget mere her.

Her kan du se flere billeder fra udflugten med Turtjenesten: