Offerrådgiverne hjalp mere end 1.000 personer efter skyderiet i Fields

De frivillige offerrådgivere stod klar, da en psykisk syg mand skød i shoppingcenteret Fields. Sammen med ansatte Røde Kors-kollegaer og frivillige offerrådgivere fra resten af landet, talte de med mere end 1.000 mennesker i dagene efter skyderiet.
Offerrådgivningens tilbud om støttende samtaler efter en traumatisk oplevelse var desværre igen højaktuelt efter skyderiet i begyndelsen af juli måned. På fem dage talte de frivillige offerrådgivere sammen med andre i Røde Kors' særlige hjælpelinje med mere end 1.000 personer, som var så berørte af situationen, at de havde brug for hjælp.
- Henvendelserne kom fra folk, der har været i Field’s, og som har set gerningsmanden, men også fra folk, der har været ekstremt berørte af det, der er sket, fortæller offerrådgiver Bodil Kofoed.

Støtte til at komme videre

Offerrådgivningens frivillige er særligt uddannet til at tale svære oplevelser igennem med mennesker, der har brug for at fortælle og finde ro til at kunne komme videre med deres tilværelse. En følelse, som mange sad tilbage med efter skyderiet i Fields, var frygt, fortæller Bobil Kofoed:

- Der er flere af dem, jeg har talt med, der har været bange for at gå ud på gaden igen. Selvom de godt ved, at det ikke er farligt, er det stadig en tærskel, der skal overskrides. Man skal turde at gå ud og handle igen for eksempel. Der har været mange bekymringer, siger hun og fortsætter:

- Også flere personer, der har haft skyderiet på afstand, har været påvirket. Der har været et par stykker, der bare har været rystet over det. De har ofte fulgt meget med i medierne og de historier, der har været. Selvom man ikke var til stede, så gør det jo meget indtryk, og man ved jo aldrig, hvordan man reagerer på sådan noget.

Få hjælp døgnet rundt

Offerådgivernes telefon er altid åben.
Ring 2120 9170.