Øget klimafokus skaber rekord i Valby-butik

Bente og Anita fra Røde Kors-butikken i Valby kan tydeligt mærke, at der er kommet mere fokus på bæredygtighed det seneste år. Det har givet en rekordstor omsætning i genbrugen med de 31 frivillige.

Når du køber genbrug, går pengene til Røde Kors' humanitære arbejde
Når du køber genbrug, går pengene til Røde Kors' humanitære arbejde.

Den 23. december var en helt særlig dag i den lille genbrugsbutik på Valby Langgade – og ikke kun, fordi det var dagen før juleaften.

Hele dagen var butikkens frivillige spændte på, om deres juleønske ville gå i opfyldelse. De havde endda besluttet at holde åbent mellem jul og nytår for at komme tættere på deres mål.

Klokken 15.10 lillejuleaften skete det: Røde Kors-butikken slog sin egen rekord og omsatte for første gang for over en million kroner.

Det er nemlig blevet in at shoppe genbrug – fordi det er bæredygtigt.

- Tiden har ændret sig meget i de 10 år, jeg har været her. Der har aldrig været noget i vejen med genbrug, men nu er det blevet meget trendy, fortæller Anita Møller-Pedersen, der er frivillig i Valby-butikken.

Hun og Bente Svalgaard, der har arbejdet i genbrugsbutikken i 17 år, peger på det store fokus på miljø og klima som den største årsag til det flotte resultat. Tøjproduktion er nemlig en stor synder på bæredygtighedskontoen, og det har ifølge de to kvinder gjort genbrug mere populært.

Især kvinder skifter ofte garderobe, kan vi se på donationerne, men nu er det blevet direkte utrendy at kassere sit tøj. I dag handler det om at købe mindre og bruge det, man har. Det kan vi mærke her i butikken, hvor salget er gået op og op, forklarer Bente Sval.

Der bliver produceret alt for meget tøj

Jonna Glifberg handler først og fremmest genbrugstøj for miljøets skyld.

Blandt de sirligt udvalgte stykker mode i butikken møder vi Jonna Glifberg, der er på shoppetur, og hun bekræfter bæredygtighed som et argument for at købe genbrug:

- Jeg handler først og fremmest i genbrugsbutikker for miljøets skyld. Jeg synes nemlig, der bliver produceret alt for meget tøj, fortæller kunden, der er på jagt efter en frakke til den revy, hun spiller med i. Når jeg handler her, går pengene desuden til et godt formål – og så kan jeg finde noget unikt, de ikke har andre steder.

Nej til pels og plastik i Valby

Det øgede klimafokus er ikke kun flyttet ind blandt bøjlestængerne på Valby Langgade. Der er også gået genbrug i bæreposer.

- Kunderne får heller ikke plastikposer med i så høj grad som tidligere. De putter varerne ned i deres egen taske i stedet. På den måde kan vi mærke, at folk tænker mere over, hvad de forbruger, fortæller Bente Svalgaard, og Anita Møller-Pedersen supplerer:

- Vi kan også mærke tidens trend på den måde, at vi ikke længere sælger de pelse, vi får ind i butikken. Der er nemlig også kommet mere fokus på dyrevelfærd, og derfor er der ikke mange, der vil gå med pels. Så skal det være fake fur. Det har vi især kunne mærke denne vinter.

Anita viser en pelsfrakke frem i genbrugsbutikken i Valby. Dem er der meget få, der køber, fordi der er kommet mere fokus på dyrevelfærd, fortæller hun.
Kunderne i Valby vil ikke længere købe pels, fortæller Anita.

Selv om især unge mennesker går forrest i klimakampen, ser de frivillige i Røde Kors-butikken kunder i alle aldre.

- Der kommer unge piger ind i 14-15 års alderen i den lange frokostpause og om eftermiddagen, men vi ser også mange ældre og andre aldersgrupper og typer, fortæller Anita Møller-Pedersen.

Meningsfyldt med masser af hygge

Udover en flot omsætning og penge, der går til de mange indsatser, Røde Kors har i hovedstaden, får genbrugsbutikkens 31 frivillige en masse personligt ud af at arbejde på Valby Langgade. Der er et stærkt socialt sammenhold, og alle mødes på kryds og tværs i det private.

- Der er opstået en masse venskaber. Vi besøger hinanden, går ud og spiser, tager i biografen eller går til yoga sammen, fortæller Bente Svalgaard, der ligesom de andre frivillige har nogle faste “makkere”, hun altid er på vagt med.

Det har givet et tæt forhold til kollegerne.

- Vi hygger os. Vi begynder hver dag med at drikke kaffe sammen og vende verdenssituationen – og vores egen – før vi åbner butikken. Nu har jeg været her i 17 år, og jeg bliver hængende, fordi det er sjovt at være her, og det er et meningsfyldt arbejde. Men en stor del af det er det sociale med kollegerne.

Der kommer kunder i alle aldersgrupper i genbrugsbutikken i Valby.

Nu har I sat en flot rekord med en omsætning på en million i 2019. Hvad skal der så ske i 2020?

- Der skal vi da nå to millioner, griner Bente Svalgaard.

3 GRUNDE TIL AT SHOPPE GENBRUG

1. Du bidrager ikke til overproduktion af tøj. Det er mere bæredygtigt at bruge det tøj, der allerede er produceret.
  2. Pengene går til et godt formål. Røde Kors’ genbrugsbutikker er bestyret af frivillige, og indtægterne går til de mange indsatser, der hjælper mennesker, som har brug for det.
  3. Du får noget unikt. Du mindsker sandsynligheden for, at der dukker en anden kvinde op i den samme kjole, og du kan blende farver og trends fra forskellige årtier.

VIL DU VÆRE FRIVILLIG I EN GENBRUGSBUTIK?

Har du lyst til at bruge nogle timer om ugen som frivillig i en Røde Kors-butik?

Du kan også kontakte os på genbrug.rkh@rodekors.dk eller deltage i et informationsmøde.

VIL DU DONERE TIL GENBRUGSBUTIKKERNE?