Nyt mødested er en oplevelse for alle sanserne

Smukke sangstemmer rejser gennem øregangene, allerede inden man går gennem døråbningen og ind på mødestedet for Røde Kors indsamlingen på Hotel Ottilia. Balloner og flag er placeret på gelænderet hele vejen op til hotellets fjerde sal, hvor de frivillige indsamlere kan få udleveret deres ruter, en mulepose og indsamlingsbøsserne. Imens skiftes en musikduo og fire korpiger om at stå for underholdningen.

Hotellet har sørget for forplejning i form af blandt andet kaffe og croissanter, mens mødestedslederen, Anine Kristensen, og de andre frivillige sikrer sig, at dagen forløber så godt som muligt.

– Jeg er så glad for at gøre det, fortæller Anine, der er frivillig mødestedsleder for anden gang.

Nyt mødested i Valby Nord

Ved sidste års indsamling var Anine mødestedsleder i Valby, og oplevelsen er en lidt anden i år. Specielt på grund af det nye mødested.

– Det er skønt og så tjekket. Hotel Ottilia står jo for al forplejning. Der står også en mand i døren og i receptionen og guider indsamlerne rundt. Det er luksuriøst og struktureret, fortæller Anine.

I arbejdet som mødestedsleder har Anine sat skilte op i lokalet, der fortæller, hvad der skal gøres i hvilken rækkefølge. Som indsamler skal du først vælge en rute. Dernæst bevæger du dig længere ind i lokalet for at tage en mulepose med foldere og lækkerier, og til sidst får du udleveret en indsamlingsbøsse af en af de frivillige bag computerne.

– Jeg har sørget for, at der er den rigtige fremdrift. Det skulle være så nemt som muligt, fortæller Anine og fortsætter:
– Jeg kan også mærke en forskel i forhold til sidste år. Der skulle jeg for eksempel selv finde sponsorer til mad. I år er alting her.

Ingen skal stå alene

Sara Marie Østergren er blandt de frivillige på mødestedet på Hotel Ottilia. Hun er kommercielpraktikant ved Røde Kors Hovedstaden og afslutter til sommer sin kandidatuddannelse i kommunikation.

– Pengene fra indsamlingen går til en bred række af områder. Temaet i år er de mennesker, der har været særlig udsatte under Covid-19. Der er brug for en ekstra hånd. Ingen skal stå alene.”
Sara har stået for selve eventdelen og for at kommunikere med Hotel Ottilia. Dette indebærer blandt andet forarbejdet i at kommunikere med musikerne, og at sørge for at indsamlerne er glade og bliver budt godt velkommen. Hun har selv været indsamler før og kan, ligesom Anine, også mærke en forskel.

– Vi holder selvfølgelig afstand, bruger mundbind og håndsprit. Men der er stadigvæk en god stemning. Folk er bare mere forsigtige.

Sara håber, at der er flere steder, der vil stille op til at lave lignende mødesteder i fremtiden:

– At vi er her, er et virkelig fedt initiativ, også at der er frivillige musikere. Det er et stærkt tiltag. Der er gjort lidt mere ud af det, og det er noget man som indsamler husker tilbage på.

Tekst og foto: Sofie Korenko Jensen