Nye toner i Besøgstjenesten

Omsorg kender ingen grænser – det er noget, vi alle uanset alder, køn og nationalitet ikke kan leve foruden. Men det kan være svært at bede om, når man bor i et land, hvor man ikke kan sproget. Besøgstjenesten i Røde Kors Hovedstaden har fundet på løsning.

På Nørrebro var en kvinde frustreret over og ked af, at hendes bedstemor på 86 år tilsyneladende følte sig ensom. Hun havde ingen at tale med, og barnebarnet havde også selv svært ved at kommunikere med hende. Den ældre dame var nemlig finsk. Så hun kontaktede Røde Kors i Hovedstaden. Efter nogen ventetid var Inge Baggers, som er teamleder i Besøgstjenesten på Nørrebro, heldig at få henvendelse fra en frivillig, som også oprindeligt er fra Finland – og som nu har været hendes besøgsven i to måneder.

”Det var en dejlig følelse at finde den helt rette besøgsven for kvinden. At have selskab er vigtigt, men kan man ikke kommunikere og tale sammen, så bliver det svært. Og ældre mennesker har tit stor glæde af at kunne tale om minder og gamle dage – og gerne på deres oprindelige modersmål – så det betyder meget, at vi kan lave disse match,” forklarer Inge Baggers.

Tina Ingerdahl, der er udviklingskonsulent i bl.a. Besøgstjenesten forklarer, at man her oplever en stigende efterspørgsel blandt danskere af anden nationalitet end dansk, og heldigvis får man også flere og flere frivillige fra andre lande, fx Rusland, Rumænien og Thailand.

”Det lykkes os oftere og oftere at koble besøgsvenner med borgere, som kommer fra samme land og dermed taler det samme sprog. Det kan være en udfordring at få disse ensomme borgere i tale, da de ofte har en anden tilgang til det at opsøge hjælp. Det bliver en spændende udfordring fremover,” siger Tina Ingerdahl.

Udover den ældre dame fra Finland kan Besøgstjenesten også berette om en ældre dame, der udelukkende taler russisk, som nu får besøg af en kvinde fra Rusland, mens en kvinde fra Filippinerne i dag tilbringer meget tid med en polsk dame – her har de fundet et kompromis og taler engelsk.

Af Pernille Larsen, Kommunikationsgruppen i Røde Kors Hovedstaden