Nye cykler til nye københavnere

Frivillige i Røde Kors Hovedstaden deler ud af den danske cykelkultur, når de hver uge inviterer til cykeltræning. I sidste uge modtog vi hele 13 nye minicykler, der er lette at lære at cykle på, som en donation fra Nordea-fonden.

Ikke mange kulturer har samme tradition for at cykle som den danske, og cyklen er den ideelle transportform, når man skal rundt i København. Det ved de frivillige cykeltrænere, som hver uge i sæsonen hjælper nye medborgere med at lære at cykle på otte aflukkede områder forskellige steder i byen.

- Det er gratis for deltagerne at være med, og vi stiller både cykler og hjelme til rådighed. Derfor er vi meget glade for den flotte donation på 30.000 kroner fra Nordea-fonden, som har gjort det muligt for os at købe 13 nye cykler til cykeltræningen. Vi har valgt en model, som er nem at lære at cykle på, fordi den er mindre end en standard-cykel, fortæller sekretariatsleder Penille Scheel fra Røde Kors Hovedstaden, som fik overrakt donationen af Peter Buhl fra Nordea-fonden.

Cyklen som indgang til Danmark

Deltagerne til cykeltræningen lærer både at styre cyklen, let vedligehold og færdselsregler for cyklister. På den måde bliver de klar til at færdes på egen cykel i trafikken, og det kan gøre en forskel for både familie- og arbejdsliv.

- For de fleste københavnere er det helt naturligt at tage cyklen, så vi tænker ikke over, at hvor stor en hæmsko det er ikke at have den fleksibilitet, der følger med at kunne cykle. Vi hører ofte fra deltagerne, at de drømmer om at kunne cykle med deres børn til skole, eller at det vil være lettere for dem at finde et arbejde, hvis de kan cykle enten til og fra jobbet eller i forbindelse med et arbejde, fortæller Pernille Scheel.