Ny Megastore slår dørene op i Nordvest

Fredag den 20. august blev Københavns Nordvestkvarter en butik rigere, da den nye Røde Kors Megastore åbnede på hjørnet, hvor Tuborgvej og Tagensvej krydser hinanden.

Seks ugers hårdt arbejde af et hold dedikerede frivillige kulminerede sidste fredag, da den nye butik endelig slog dørene op for offentligheden. Dermed er der nu rig mulighed for at gå på opdagelse i butikkens omfattende udbud af nye og gamle skatte. Der er nemlig masser at vælge imellem i den nye Røde Kors Megastore, hvor man kan finde alt fra tøj til porcelæn og fra sofaer til legetøj til de små.

Stor interesse for den nye butik

En af de frivillige, der har brugt det meste af sommeren på at få butikken klar, er Erik. Han er 73 år, pensionist og bor i nærområdet. Da han så et opslag på Facebook om, at Røde Kors Hovedstaden søgte frivillige til den nye butik, reagerede han hurtigt. Erik står i kassen og bruger sine mange års erfaring som taxachauffør, når han skal betjene kunderne.

- Jeg kan godt lide den der ping-pong mellem mig og kunderne. Der har været mange og spørge om, hvornår vi åbner, og om de ikke måtte komme ind og kigge, fortæller Erik med et smil.

Flot opbakning fra lokalområdet

Den store interesse var da også tydelig på åbningsdagen, hvor butikken meget hurtigt var fyldt med kunder og køen til kassen strakte sig helt ned til bagvæggen.

- Der er godt nok mange mennesker i dag. Det virker til at være en succes, siger Marie, som var en af de mange fremmødte.

Hun bor i Nordvestkvarteret og har løbende fulgt med i, hvad der skulle ske med lokalerne, der førhen husede en dagligvarebutik.

- Det er en rigtig flot butik. De har brugt lokalerne godt, fortæller hun.

Marie er glad for genbrug og synes, det er fedt, at der er åbnet en Røde Kors butik.

- Der er lidt kedeligt med butikker i området og genbrug er fedt, og så støtter det jo et godt formål, siger hun.

Fællesskab blandt de frivillige

Der er lige nu 30 frivillige i den nye Røde Kors Megastore. Den ældste er 76 år, mens den yngste stadig går i folkeskole. På trods af det store aldersspænd mellem de frivillige og deres meget forskellige baggrunde, så er der et godt fællesskab blandt dem.

- Man kommer til at kende hinanden og kommer tæt på sine kollegaer. Det betyder meget, fortæller Erik.

Den nye Røde Kors Megastore er kommet godt fra start, og der er travlt i butikken. Derfor håber de også på at fordoble antallet af frivillige, der er tilknyttet butikken.

Skrevet af Pauline Razga