Ny indsats: Støtte til familier med små børn

Vi er stolte af at kunne præsentere et udvidet tilbud til familier med børn i alderen 0-2 år. Frivillige med særlig erfaring i forhold til netop denne målgruppe er klar til at støtte familierne i deres nye hverdag.

Alle, der har fået børn, har oplevet, hvor meget det laver om på livet. Langt de fleste finder det i perioder en lille smule uoverskueligt og bliver pressede af søvnmangel og babygråd. Hvis man som ny familie i forvejen er presset af andre ting, kan hverdagen komme til at virke uoverskuelig.

- Med den nye indsats henvender vi os til nybagte forældre og nye familier, som oplever det svært at få hverdagen som børnefamilie til at hænge sammen. Hver familie bliver matchet med en frivillig, som har viden om småbørn og overskud at dele ud af. Den frivillige kommer hos familien cirka en gang om ugen, fortæller Charlotte Juhl-Hansen, som er udviklingskonsulent for den nye indsats Støtte fra Start.

Mange års erfaring med frivillig støtte i hjemmet

Røde Kors har gennem en årrække tilbudt familier med behov for ekstra støtte, at de kunne få en frivillig familieven. Vi oplever i høj grad, at frivillige kan indgå i en uformel og ligeværdig dialog med forældrene, og opbygge en relation bygget på tryghed og tillid. Det gør det muligt for frivillige at komme tættere på familien, der tør bede om hjælp til støtte til hverdagsudfordringer. Den nye tilføjelse med særligt fokus på familier med helt små børn skal sikre den bedst mulige start på familielivet.

- Vi har gode erfaringer med frivillige, som hjælper til med at få hverdagen til at glide godt i hjemmet. De frivillige hjælper med at skabe overblik over alt fra madplaner, fælles madlavning, leg, budgetter og andre støttemuligheder alt efter, hvad familien har brug for for at få mere overskud i hverdagen. Det giver et pusterum for forældrene, og det kan give overskud, fortæller Charlotte Juhl-Hansen.