Nogle kvinder vælger at komme til os, fordi her kun er kvinder

Mia Omø Lundgaard Larsen har været forstander for Røde Kors Herberg for Kvinder siden 2014. I september 2020 kunne herberget fejre 25-års jubilæum. Siden den første åbningsdag i 1995 har herberget været i rivende vækst.

Røde Kors Herberg for Kvinder åbnede i september 1995. Herberget havde åben fire dage om ugen i tidsrummet 21.30-9.00. Formålet var at lave et helle for de kvinder, som opholdt sig i det rå gademiljø. Initiativet for et herberg kun for kvinder opstod på baggrund af vigtigheden i at skabe et trygt sted for udsatte kvinder som levede på gaden.

Forstander for Røde Kors Herberg for Kvinder Mia Omø Lundgaard Larsen mener, at det er vigtigt med et herberg kun for kvinder, da mange af kvinderne stadig har brug for det helle som startede det hele i 1995.

- På mange andre herberg er kønnene blandet, og kan være meget mandsdomineret. Derfor er det vigtigt med et herberg kun for kvinder, hvor kvinderne bare kan få lov til at være, uden at der skal være et samspil mellem mænd og kvinder, fortæller Mia.

Igennem årene har Røde Kors Herberg for Kvinder udvidet en række indsatser. Pladsen er blevet større og flere ansatte er kommet til, hvilket har betydet, at herberget nu kan tilbyde en mere fast base for kvinderne i en periode af deres liv.

Særligt i 2015 og 2016 går det stærkt. Herberget bliver udvidet med nye pladser. Alle beboerne får enkeltværelser og det betyder, at der nu er plads til, at der kan bo i alt 23 kvinder. Samtidig er der nu cirka 70 frivillige og 15 lønnede medarbejdere, som alle får livet på herberget til at fungere.

I 2017-2018 bliver herbergets særlige ungeindsats oprettet. Formålet er at hjælpe og støtte hjemløse kvinder i alderen 18-30 år, som eksempelvis har sociale udfordringer, hvor ønsket er at skabe en positiv forandring i livet. Her er der særlig fokus på uddannelse, beskæftigelse og fælleskaber.

Hjemlig hygge og trygge rammer

Et særligt element for Røde Kors Herberg for Kvinder er, at miljøet skal være hjemligt, hyggeligt indrettet og med en afslappet atmosfære. De mange frivillige og lønnede medarbejdere skaber sammen et rum, hvor det er trygt at komme.

Forstander Mia Omø Lundgaard Larsen mener, at det er vigtigt at skabe nogle rammer, som værner om kvinderne.

- Vi har forsøgt at skabe nogle rammer, hvor kvinderne kan få lov til at komme sig, og hvor vi som medarbejdere og frivillige kan være med til at støtte op om den fremtid og det liv, som beboerne ønsker sig, når de fraflytter herberget, fortæller Mia.

Særligt de frivillige har været en stor del af indsatsen på herberget. De mange frivillige skaber et helt særligt engagement for kvinderne. De bidrager især med at udvikle beboernes sociale liv, og det kan være helt afgørende for kvindernes rehabilitering.

Frivillige Ellen Margrete Petersen mener, at Røde Kors Herberg for Kvinder tilbyder noget helt særligt for de kvinder, som mangler hjælp til at komme på rette fode igen.

- Jeg er glad for at være en del af et tilbud til dem, der er faldet lidt uden for samfundet. Det er rart at vide, at der er hjælp at hente, fortæller Ellen.

De fremtidige indsatser og ønsker for Røde Kors Herberg for Kvinder

I dag kan herberget huse 27 kvinder. 19 i hovedherberget og 8 i UNG-afdelingen. Med hjælp fra 25 lønnede medarbejdere og 65 frivillige, er Røde Kors Herberg for Kvinder åbent døgnet rundt - hele året.

Herberget har dog oplevet et stort pres på antal henvendelser kontra pladser, og ønsket om at udvide pladserne er derfor stort.

- Vi har oplevet et massivt pres på antal af pladser, og det kan godt hænge sammen med, at vi ligger i hovedstadsområdet, men også at vi er et herberg, som har fokus på kvinder. Alene i denne måned har vi haft 28 henvendelser, hvor det er kvinder, som vi har været nødt til at afvise” fortæller forstander Mia Omø Lundgaard Larsen.

Udover ønsket om fortsat at udvide pladserne på herberget bliver der også lagt vægt på en beskæftigelsesberettet indsats. Herberget for Kvinder har nemlig indgået et samarbejde med virksomheden Danfoss, hvor arbejdsopgaverne består i at sy muleposer af genbrugsmateriale. Danfoss har netop bestilt de første 200 muleposer fra herberget.

Skrevet af: Clara Therese Jensen