Når organisationer hjælper hinanden, kommer det alle til glæde

Røde Kors Hovedstaden tilbyder Brevvenner til ensomme ældre, der bor i eget hjem. Det er en målgruppe, der kan være svær at få kontakt til, men den lokale kirke i Tingbjerg står klar med en hjælpende hånd, som udvikler begge organisationer.

Tingbjerg Kirke og Diakoniens Hus er nu også et posthus. Inden længe bliver det måske også til en brevskrivnings-cafe, hvor man kan få hjælp med både ideer og håndskrift. Det er et af resultaterne af et nyt samarbejde med Røde Kors Hovedstadens indsats Brevvenner.

Brevvenner er frivillige fra Røde Kors, der skriver til ældre medmennesker, som trænger til lidt ekstra liv i hverdagen. For sognepræst Mette Basbøll giver samarbejdet med kirken god mening, fordi det kan skabe mere livsglæde i lokalområdet.

- Vi ved, at ensomhed kan være en svær nød at knække – især er det svært for os at hjælpe de mennesker, som ikke kommer ret meget ud. Et personligt brev kan være med til at mindske ensomheden, og det kan jeg kun forestille mig, at mange vil have glæde af, fortæller hun.

Sammen kan vi mere

I Tingbjerg er kirken og Diakoniens Hus et naturligt samlingssted for mange, og derfor er det et godt sted at formidle tidbuddet om at få en frivillig brevven til lokalområdet.

- Vi har lokaler og et godt kendskab til mennesker i vores lokalområde. Til gengæld har vi ikkeressourcerne til selv at udvikle en ny indsats som Brevvenner, så for os giver det god mening, at vi som organisationer hjælpes ad og ikke skal opfinde den dybe tallerken flere gange, siger Mette Basbøll om samarbejdet med Røde Kors Hovedstaden.

Kender du en, der skal have en brevven?

Vi er i den heldige situation, at der står mange frivillige klar til at skrive personlige breve til seniorer, der kunne bruge lidt ekstra glæde i hverdagen.