Martin hjalp Torben ud af lejligheden for første gang i ti år

Torben lever med psykisk sårbarhed og har efter en rygskade for ti år siden været forhindret i at bevæge sig frit omkring. Sammen med sin frivillige besøgsven, Martin, har han netop været ude at prøve den nye Metro.

Den 15. december 2019 er 64-årige Torben uden for sin lille lejlighed for første gang i ti år. Da han i årets sidste måned er ude for første gang, er det i sin nyligt bevilligede kørestol sammen med Martin, som er frivillig besøgsven hos Røde Kors Hovedstaden.

En fælles passion

Besøgsvenneparrene bliver matchet på baggrund af interesser, som begge parter oplyser, når de melder sig til. Martin fortæller, at hans kriterie var at blive sat sammen med én, som er glad for at spise kager. Til det indskyder Torben, at det også er nogle rigtigt gode kager, Martin tager med til deres møder. I fællesskab kommer de frem til, at deres yndlingskage indtil videre er en Christianshavnerkage med nøddebund og hindbærskum.

Ud over at spise kage snakker venneparret om, hvad der foregår rundt omkring i verden og i deres eget liv. De nyder også at høre musik sammen.

M3 mod Hovedbanegården i spor 2

Første gang, Torben skal uden for lejligheden, må han naturligvis prøve den nye Metro Cityring. Som han siger ,er der jo sket en masse ting i byen, siden han sidst så København. Metrobyggeriet har han læst meget om, blandt andet at metroindgangen ved Hovedbanegården ligger adskilt fra hovedbygningen.

Der er bidende koldt og blæsende udenfor, da Martin ruller kørestolen med Torben ud af elevatoren på Hovedbanegårdens metrostation, som ligger små 40 meter fra stationens indgang ved Istedgade. Og der kommer da også ekstra vægt bag ordene, da Torben undrende ytrer alle danskeres vinter-mantra:

-Jeg husker ikke, at det plejer at være så koldt.

Venskab bringer glæde og stolthed

Martin og Torben ses hver anden uge i et par timer ad gangen. Det er stunder, som bringer begge meget glæde — og for Martin også lidt stolthed: Det giver noget, det gør en forskel. Og det finder jeg værdi i, fortæller han

Martin er også knyttet til Røde Kors-aktiviteten Tryghedsopkald, hvor tilmeldte ældre dagligt modtager et opkald på et aftalt tidspunkt, så de kan føle sig sikre på, at det bliver opdaget, hvis de for eksempel skulle komme til skade. Selv om Martin deltager i flere forskellige frivillige aktiviteter, føler han på ingen måde, at det tager for meget af hans tid.

- Jeg har jo selv valgt, hvor meget jeg vil, og hvor meget jeg kan, siger han og fortæller også, at han helt klart vil anbefale andre at melde sig som besøgsven, fordi det både er hyggeligt og givende for begge parter. Det koster jo i virkeligheden ingenting — det er bare tid, siger han.

Skrevet af Josefine Overbye

Vil du være også være besøgsven?

Læs mere om at blive besøgsven for en person med psykisk sårbarhed her.

Meld dig som besøgsven ved at deltage på et af vores informationsmøder. Du tilmelder dig her.