MADUDDELINGEN VOKSER

I Danmark smider vi hvert år 233.000 ton mad ud, og hele 41% er frugt og grønt. Samtidig har omkring 200.000 danske husstande ofte ikke penge nok til mad - 21% af de økonomisk fattige har undladt at købe nødvendige madvarer, og 18% har undladt frugt og grønt, fordi de ikke har råd. I Maduddelingen forsøger vi at komme både madspild og mavepine over dårlig økonomi til livs, og med støtte fra Trygfonden vil flere få adgang til god, gratis overskudsmad.

To gange om ugen fylder de frivillige i Maduddelingen på Nørrebro deres lille butik med frisk frugt og grønt fra Grønttorvet, lækkert brød og andre overskudsvarer fra godhjertede leverandører. Herefter tager de mod de cirka 50-60 deltagere, som bliver budt inden for til kaffe og en god snak med både frivillige og andre deltagere. Alle trækker et nummer, og når dit nummer bliver råbt op, bliver du inviteret ind i butikken, hvor du kan fylde en pose med gratis råvarer.

- Hver deltager går normalt fra det lille lokale med omkring fem kilo mad og opskrifter, som gør det nemt at bruge grøntsagerne. Under coronaepidemien er setuppet selvfølgelig lidt anderledes og mere samlebåndsagtigt med færdigpakkede poser, men vi glæder os til at komme tilbage til normalen, hvor der også er fokus på det gode fællesskab omkring maden, fortæller udviklingskonsulent Fie Friis, som arbejder sammen med de dedikerede frivillige i Maduddelingen og fortsætter:

- Når vi uddeler råvarer, bidrager vi til et forsøg på at opretholde et godt liv omkring spisebordet.  Det gør en forskel, når man kan servere et sundt måltid for sine børn, og det styrker troen på egne ressourcer at kunne lave maden selv.  Samtidig kan et fyldt køleskab på sigt frigive mentalt overskud, da bekymringer og stress omkring økonomi og mad bliver mindre.

Stort behov kræver mere mad og flere uddelingssteder

Røde Kors Hovedstaden har netop modtaget støtte fra Trygfonden til at videreudvikle Maduddelingen. I løbet af de kommende tre år er det vores ambition at udvide til i alt fire uddelingssteder, som hver især skal hjælpe cirka 140 husstande per år.

- Ved at lave flere lokale Maduddelinger kan vi sikre, at flere får adgang til overskudsmaden – vores mål er, at cirka 840 personer skal have hjælp. For at det kan lykkes, har vi både brug for overskudsmad fra nye leverandører. Vi tager mod varer og gode ideer med stor taknemmelighed, siger Fie Friis.

Mere om Maduddelingen

Har du overskudsvarer?

Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du har overskudsvarer, som du vil donere til Maduddelingen. Kontakt udviklingskonsulent Fie Friis på rkh.fie.friis@rodekors.dk eller 2779 4749.