MADUDDELINGEN HAR FÅET VOKSEVÆRK

- Det bliver så godt, det her, siger William fra SydhavnsCompagniet, da Røde Kors varevognen holder ind foran den lille park på Sydhavnen. I varevognen er der en masse frugt og grønt, der ellers skulle være smidt ud. I stedet skal det nu uddeles til borgere på Sydhavnen, der har brug for en hjælpende hånd i hverdagen.

En voksende succes

Røde Kors Maduddeling har været en stor succes på Nørrebro. Derfor har tiltaget fået vokseværk, og bliver nu et fast element på Sydhavnen i samarbejde med SydhavnsCompagniet. Her afhentes overskydende madvarer forskellige steder i byen af frivillige chauffører hos Røde Kors Hovedstaden. Den overskydende mad deles så ud på Nørrebro og Sydhavnen til borgere, som har brug for lidt ekstra hjælp.

Bekæmper madspild og hjælper borgere

Phillip og Brian er frivillige chauffører i Røde Kors Maduddeling. De skal en gang om ugen hente det overskydende mad forskellige steder i byen og bringe det til Nørrebro og Sydhavnen, hvor det så fordeles. I dag har de været forbi Grønttorvet, hvor de har fyldt varevognen med flere paller frisk frugt og grønsager.

- Det er et virkelig godt tiltag, det her. Vi har lige fyldt bilen med en masse lækkert frugt og grønt, som ellers skulle smides ud, siger Brian, og Phillip tilføjer: Det er så fedt, at vi både hjælper folk, der har brug for det, og bekæmper madspild på samme tid.

Fra december i SydhavnsCompagniets lokaler

William, der er socialrådgiver og en del af SydhavnsCompagniet, er også meget begejstret for tiltaget:

- I november kommer vi til at være herude på pladsen ved Hørdumsgade, og så kan folk komme om eftermiddagen og hente det overskydende mad. Fra december rykker vi over i nogle af SydhavnsCompagniets lokaler, hvor man vil kunne få de overskudende madvarer med hjem om eftermiddagen, fortæller William.

MADUDDELING SYDHAVNEN

Maduddeling Sydhavnen foregår i november hver tirsdag kl. 14 på pladsen ved Hørdumsgade, lige ved siden af Sydhavn Station.
Fra december vil det foregå hver tirsdag kl. 14 på Peter Sabroes Gade 1.
Det er ikke nødvendigt med tilmelding.

BLIV FRIVILLIG ELLER DONER OVERSKYDENDE MADVARER

Vil du være frivillig i Røde Kors Maduddeling?

Har du eller din virksomhed overskydende madvarer, som I gerne vil donere til Røde Kors Maduddeling?

Så kontakt rkh.maduddeling@rodekors.dk

Læs mere om Røde Kors Maduddeling her!