”Må jeg komme indenfor til en snak”?

Med hjertevarme og stærk kaffe i termokanden har projektmedarbejder Gitte Holmen fra Røde Kors Hovedstaden opsøgt fsb’s beboere i Ryparken til en snak om ensomhed, turtjenester, bogvenner og meget andet dette efterår. Det opsøgende arbejde var del af et nytænkende projekt, som har kastet rigtig gode resultater af sig.

Af: Anne Klejs

Flere ældre lever alene og kommer sjældent ud. Derfor valgte Ryparken Vores Kvarter (en boligsocial helhedsplan under boligorganisationen fsb) og Røde Kors Hovedstaden tidligere på året at gå sammen om en indsats i fsb’s afdelinger i Ryparken.

Udgangspunktet var, at indsatsen skulle være opsøgende og mere målrettet, end man havde prøvet før. Udviklingskonsulent fra Røde Kors Hovedstaden Mona Ulsted fortæller:

”Hvor lignende projekter tidligere har fokuseret på åbne beboermøder, har vores fokus i dette projekt været på det personlige møde”. Projektets målrettede tilgang gjorde, at man i stedet for at engagere hele afdelingen valgte at fokusere på et begrænset antal beboere.

En personlig hilsen i postkassen

Da de udvalgte beboere en tidlig efterårsmorgen går ud for at tjekke deres postkasser, finder de en særlig invitation. Et brev fra Stine Maria Larsen, som er Ryparken Vores Kvarters beboerrådgiver, og Gitte Holmen, som er projektmedarbejder hos Røde Kors Hovedstaden. I brevet bliver beboeren spurgt, om Gitte må komme på besøg:

”Normalt skal folk ud af lejlighederne for at høre om vores tilbud. Men hvis vi kommer ind i lejligheden i stedet, får vi mulighed for at komme i dialog med nogle helt andre, end vi plejer”, fortæller Mona Ulsted. 27 beboere fik brev fra Gitte, og 9 af dem takkede ja til et besøg.

“Vi kommer som medmennesker”

Når Gitte kom på besøg, var det med kage i rygsækken og kaffe i termokanden. Og så gik snakken ellers derudad:

”Ud fra hvad folk fortalte mig, kunne jeg komme med forslag til spændende aktiviteter i Røde Kors Hovedstaden, som borgeren kunne blive del af. Det handler om at lytte og fornemme det menneske, man sidder overfor,” fortæller Gitte.

Her kan du læse mere om Røde Kors Hovedstadens tilbud på seniorområdet

Til hverdag er flere af de ældre i kontakt med medarbejdere fra kommunen, men Gitte kunne hurtigt mærke, at de ældre fik en helt anden oplevelse gennem de uformelle kaffebesøg:

”Vi kommer fra Røde Kors Hovedstaden som medmennesker, der gerne vil gøre noget godt. Vi gør det ikke, fordi vi skal – vi gør det, fordi vi har lyst. Og som frivillig organisation har vi tid til rådighed på en helt anden måde, end myndighederne har.”

Gittes uformelle hjemmebesøg resulterede i ønsker om besøgsvenner, tryghedsopkald, bogvenner, turtjenesten og rådgivning. Turtjenesten var så populær, at der blev lavet en særlig tur kun for beboerne i Ryparken.

”Med den særlige turtjeneste blev det muligt, at hjemmebesøget kunne folde sig ud og blive til et nyt muligt fællesskab. Hvis man ikke er så mobil, er det en tryg måde at komme ud og se noget nyt på og snakke med andre,” fortæller Gitte.

Hun oplevede også, hjemmebesøgene var med til at give folk mod på at melde sig til andre aktiviteter: ”Hvis man ikke har været ude, og man ikke har været en del af et fællesskab længe, kan man godt blive lidt nervøs. Men efter et hjemmebesøg opdager folk hurtigt, at de har masser at byde på.”

Sammen når vi længst

Røde Kors Hovedstaden og Ryparken Vores Kvarter er enige om, at det har været en stor fordel at samarbejde om den opsøgende indsats. Røde Kors Hovedstaden har kunnet bidrage med tid og mennesker, og Ryparken Vores Kvarter har bidraget med et unikt kendskab til boligområdet og dets beboere. Denne kombination har gjort det muligt at lave indsatsen så målrettet.

”Dette projekt er et rigtigt godt supplement til vores daglige arbejde. Vi henviser ofte til Røde Kors Hovedstadens’ tilbud, men det gør noget ekstra, at der kommer en person fra Røde Kors ud selv og fortæller om aktiviteterne. Desuden giver én-til-én-kontakten noget særligt,” fortæller Stine Maria Larsen fra fsb’s boligsociale helhedsplan ’Ryparken Vores Kvarter’.

Mona Ulsted fra Røde Kors Hovedstaden er enig, og hun konkluderer: ”Projektet har været en stor succes, som man sagtens kunne gentage andre steder og med andre målgrupper”.