Langtidsfrivillig finder mening hos Røde Kors Hovedstaden

Nogle arbejder frivilligt i en kortere periode, andre bliver ‘langtidsfrivillige’. For Jørgen Bengtsen, der har været frivillig i fire år, er tilfredsstillelsen ved at skabe synlige resultater for Røde Kors blandt de vedvarende motivationsfaktorer.

Af Mette Kristence Jensen

Da Jørgen Bengtsen startede som frivillig i Røde Kors Hovedstaden, arbejdede han hver fjortende dag som chauffør for Turtjenesten. Her fire år senere bruger Jørgen 3-4 dage om ugen i RKH. I dag er Jørgen chauffør for Turtjenesten hver uge. Derudover har arbejdet i Turtjenesten udviklet sig til også at bestå af deltagelse i planlægningen af Turtjenestens program, og sidst men ikke mindst er Jørgen blevet bilansvarlig. I begyndelsen handlede Jørgens frivillige indsats om at finde meningsfuld beskæftigelse, i dag fortæller Jørgen begejstret om de forbedringer, han har bidraget til i RKH.

Frivilligt arbejde i den tredje alder

Som 60-årig gik Jørgen på efterløn og skulle med egne ord have noget nyt at beskæftige sig med. Røde Kors’ Turtjeneste var et naturligt valg på grund af Jørgens tidligere baggrund som servicetekniker og foreningsmenneske, og hans erfaring med biler, programplanlægning og sociale aktiviteter, kunne han derfor overføre til det frivillige arbejde. I Turtjenesten møder Jørgen andre mennesker og får derved sit sociale behov dækket. Samtidig finder han glæde ved at glæde andre borgere med en tur rundt til forskellige seværdigheder.

Synlige resultater med bilhandler og jura

I dag er det ikke kun turene rundt i landet og det sociale samvær med turdeltagerne, Jørgen værdsætter. Med arbejdet som bilansvarlig følger sjove opgaver. En af dem er køb og salg af biler. Jørgen kan godt lide at handle, og hans krejlergen betød da også store afslag i den endelige pris, da RKH skulle investere i nye biler i 2014. I det hele taget ligger Jørgens motivation i at ændre forholdene til det bedre. Udover at Jørgen ikke er typen, der »bare godtager en regning« og derfor får forhandlet sig til fordelagtige priser, fortæller Jørgen også at han: »godt kan lide at grave i, hvad der findes af regler og love«. Ved at opdatere sig på gældende jura, har Jørgen iværksat ændringer i Turtjenesten, som betyder, at alle chauffører i Turtjenesten nu skal op til fornyet køreprøve hvert andet år, og den handicaplift, som anvendes, sendes til eftersyn og godkendelse hvert år.

Røde Kors’ præsident, Hanna Line Jakobsen, har i Djøfbladet nr. 6 udtalt, at »Ros er de frivilliges løn«. Med Jørgen Bengtsens fortælling in mente, kunne en tilføjelse være, »at gøre en synlig forskel er de frivilliges motivation og løn«.