Krigens regler får ny stærk formidlingsenhed i Røde Kors Hovedstaden

I weekenden blev der afholdt Nordisk Konference om Humanitær Folkeret (IHL) i Helsinki. To repræsentanter fra Røde Kors Hovedstadens nye IHL enhed var med, da de Nordiske lande delte erfaringer om undervisning i krigens regler.

Ikke alt gælder i krig og kærlighed

I vor tid har selv krig regler og begrænsninger, og selvom det kan synes svært at få øje på i verdens igangværende krige – med systematiske udryddelser af civilbefolkninger og intentionelle bombninger af nødhjælpskonvojer – er det et regelsæt, som størstedelen af verdens lande har tilsluttet sig. Røde Kors har netop et særligt mandat til at udbrede krigens regler og Røde Kors’ arbejde for at formidle krigens regler er til for at minde alle om, at reglerne findes, og at de skal overholdes.

• Må en uniformeret soldat åbne ild mod et 7-årigt barn, som bærer våben?
  • Er barakker med sovende soldater et lovligt militær mål?
  • Må civil infrastruktur ødelægges for militære formål?

Den humanitære folkeret beskæftiger sig med disse spørgsmål, og Røde Kors Hovedstadens nye formidlingsenhed vil beskæftige sig med at udbrede viden om dem. Den humanitære folkeret stammer fra den schweiziske Henry Dunant’s arbejde som ledte til grundlæggelsen af den Internationale Komite for Røde Kors i 1863 og i 1864 til vedtagelsen af den første Geneve-konvention, som fokuserede på krigsofre. Siden er yderligere tre konventioner kommet til. De indeholder tilsammen regler om syge og sårede soldater i landkrig, syge og sårede soldater til søs, krigsfanger samt civilbefolkningen.

Krigens reglers nye enhed i Hovedstaden

Frivillige har arbejdet for at etablere en IHL-enhed i Røde Kors Hovedstaden, som nu består af en frivilliggruppe, som alle har forudgående kendskab til den humanitære folkeret.

Enheden ønsker at skabe nyt og spændende læringsmateriale, at engagere folkeskoler, gymnasier og andre interesserede, samt at etablere sig som et velkendt og brugt videns center for international krigslovgivning i Røde Kors Hovedstaden.

Dansk Røde Kors har i mange år formidlet krigens regler i civilsamfundet. Vi tror på, at oplysningen om krigens regler vil have indflydelse på om de bliver overholdt i fremtiden.

Årlig konference om formidling af humanitær folkeret i Helsinki

To repræsentanter fra Røde Kors Hovedstaden deltog derfor i det årlige nordiske møde, som er blevet afholdt siden 2014. Til konferencen mødes repræsentanter fra de nordiske landes IHL-enheder og i år deltog tilmed en repræsentant fra ICRC (International Committee of the Red Cross), to repræsentanter for Røde Kors Ukraine, samt en repræsentant for Røde Kors Rusland.

På konferencen udvekslede vi erfaring og viden om, hvorledes man bedst underviser og formidler krigens regler. Vores nabolande mod nord har nemlig haft formidlingen af den humanitære folkeret i lokalafdelingerne i mange år, og har derfor gjort sig mange erfaringer. I både Finland, Norge og Sverige når man ud til mange igennem oplæg i skoler, på gymnasier og på universiteter og interessen er stor. I Finland har nogle lokalafdelinger i Røde Kors’ afdeling for humanitær folkeret i flere år eksempelvis arrangeret flere dages interaktivt rollespil, som simulerer et udbrud af en krig. Afviklingen varetages af ca. 70 frivillige og de omtrent 70 deltagere skal ud på en 24 timers simuleret krigsflugt i deres eget land.
Derudover bød weekenden på oplæg fra ICRC, som præsenterede deres nye initiativer og deres arbejde for at støtte de nationale enheder i formidlingen af krigens regler, og et oplæg fra Ukrainsk Røde Kors’ repræsentant, Ievgeniia Lukianchenko, som præsenterede arbejdet med at udbrede krigens regler i et land i konflikt.