Koppen med de mange historier

I foråret kunne københavnerne være heldige at få deres kaffe serveret med en god historie fra Besøgskoppen. Men koppen har ikke kun fortalt personlige historier – den har også sat fokus på et af vor tids store samfundsproblemer, nemlig ensomhed.

Af: Lucas Baunsgaard

35 år på verdenshavene, et road-trip gennem Europa i en bil lappet med Irma-dåser og et særligt møde med en gademaler i New Orleans.

Besøgskoppen_
6000 eksemplarer af Besøgskoppen er blevet spredt i hele København

Hvis du er stødt på en lidt speciel kaffekop med en historie og et rødt kors på i løbet af det sidste halve år, har det formentlig været Besøgskoppen.

Røde Kors Hovedstaden besluttede i foråret ’16 at sætte ekstra fokus på de ældre borgere i København, der oplever ensomhed, og som mangler nogen at dele livshistorier med.

Målet var at få flere til at blive frivillige besøgsvenner, og hvad er ofte centralt i mødet mellem to mennesker? En kop kaffe! Den tanke førte til Besøgskoppen.

Vil du være besøgsven? Så skriv til os på rkh.seniorkoordination@rodekors.dk

”Formålet var at sætte fokus på vores Besøgstjeneste, og at der er mange ældre derude, som har mange historier at fortælle, men som mangler nogen at dele dem med,” fortæller Tina Ingerdahl, udviklingskonsulent i Røde Kors Hovedstaden.

”Vores gæster har været ekstremt positive”

Der blev produceret 6000 kopper, og de blev blandt andet uddelt på 65 caféer, butikker og kantiner i København. Her var aftalen, at cafégæsterne gerne måtte tage en Besøgskop med hjem for på den måde at sprede budskabet om Besøgstjenesten endnu mere.

En af caféerne er Paludan Bogcafé, hvor Søren Weikop er barchef. Han fortæller:

Folk har været ekstremt positive. De kunne godt lide idéen, og koppen har helt klart været med til at starte små samtaler. Besøgskoppen har både givet anledning til, at vores gæster begyndte at snakke indbyrdes, men vi har også selv været med til at dele flyers ud om koppen, opfordret til snak og gået i dialog med gæsterne.

Det samme positive indtryk kommer fra caféen i Grand Teatret, hvor koppen også har været. Her har den ført til flere aha-oplevelser, fortæller Betinna Ehlers, der er leder af caféen:

”Folk bliver fascinerede og får lyst til at vide mere. Folk stopper op og tænker A-ha, hvad er det? Koppen har helt klart givet folk anledning til at snakke om ensomhed.”

Varmkakao-koppen

Alle 13 genbrugsbutikker i Røde Kors Hovedstaden har også hjulpet med at sprede Besøgskoppens budskab. Hvis man har købt for over 300 kr., er en besøgskop automatisk røget med i købet.

I Megastore på Fælledvej fortæller Anne Mette Schmidt Madsen (det store billede), der er frivillig, at koppen har fået både gæster og frivillige til at reflektere over ensomhed. Hun fremhæver særligt én oplevelse, som hun havde med Besøgskoppen:

Jeg havde en kvinde, som spurgte, om hun måtte få endnu en kop. Hun fortalte nemlig, at hende og hendes datter altid drak varm kakao af koppen, og at de begge havde det så godt med det. Det gav nemlig mening, og pludselig gav det anledning til gode snakke mor og datter i mellem,” siger hun.

Her kan du læse mere om Besøgskoppen og se et dejligt billede af Lotte

Tre ældre, som allerede får besøg af en besøgsven, har bidraget med fortællingerne til Besøgskoppen. Én af historierne kommer fra Lotte på 90 år, der fortæller om et vildt road-trip for mange år siden:

Vi kørte igennem Europa i vores Ford Tames. Allerede dengang et fortidslevn, men i den kunne vi udleve vores sigøjnertrang. Hullerne i bilen udbedrede vi med Irma-dåser. Jeg klippede dåserne og svejsede dem med evighedslim, der lige var kommet frem. Det, jeg erindrer tydeligst, var, at vi blev standset ved alle grænseovergange, vi kom til, hvor vi fik endevendt alt. Vi var jo nogle venstreorienterede hippier”.

Besøgskoppen skabte opmærksomhed og gav besøgsvenner

Her et halvt års tid efter kampagnen startede, står det klart, at der blev skabt en god portion opmærksomhed om Besøgstjenesten.

“Der er ingen tvivl om, at Besøgskoppen har spillet en positiv rolle i at sætte fokus på livshistorier og ældre menneskers ensomhed.  Der er desværre stadig mange ældre i København, som venter på at få en besøgsven. Så vi vil meget gerne tiltrække flere københavnere, som har tid til at afsætte 1-1½ time pr. uge til at besøge et ældre mennesker for at dele livshistorier,” siger Tina Ingerdahl.

Læs mere om Besøgstjenesten her.