Kom sikkert igennem indkøbsjunglen

Mennesker, der hurtigt og målrettet bevæger sig fra butik til butik. Mennesker, der slentrer rundt med store poser og søgende blikke. Larmende rulletrapper og labyrintagtige gange med tårnhøje reoler. Det kan være en uoverskuelig affære at besøge et indkøbscenter, men Røde Kors Hovedstadens frivillige shoppingguides gør ugens indkøb til en positiv oplevelse for ældre.

Af: Anne Klejs og Pia Vestergård Simms (foto)

Københavns Kommune har længe arrangeret busture for ældre til indkøbscentret Fisketorvet, og i samarbejde med kommunen står Røde Kors’ frivillige shoppingguides nu klar til at tage imod busserne og hjælpe de ældre gennem den jungle, som et indkøbscenter kan være.

Christine er en af de frivillige, der har været med fra projektets begyndelse: “Når de ældre kommer i busserne, fortæller vi, hvor vi holder til, og hvad vi kan hjælpe med. Så ved de, hvor de kan finde os – uanset om de vil have hjælp til deres indkøb eller har lyst til en hyggelig snak, når indkøbene er klaret”, fortæller hun.

“Den frivillige klarede alle problemer”

Tove på 93 år (det store billede) har været med på turene til Fisketorvet mange gange, og hun er glad for Røde Kors Hovedstadens initiativ:

“Pludselig en dag stod der en frivillig ved siden af mig, og hun var så venlig, smilende og hjælpsom. Ja, hun klarede faktisk alle problemer. Jeg var meget begejstret”, fortæller hun om første gang, hun mødte en frivillige shoppingguide.

Christine føler også, at de ældre har taget rigtig godt imod det nye projekt: “Der er mange ting, vi som frivillige kan hjælpe med. Vi kan for eksempel hjælpe med at få fat i butikspersonalet, hvis der mangler en vare på hylden. Vi kan også bidrage med et overblik over de butikker, der ellers kan virke noget uoverskuelige.”

For Tove er indkøbsturen nu blevet meget nemmere: ”Jeg er dårligt gående, så det er besværligt at skulle gå op og ned ad gangene med en tung indkøbsvogn. Men det behøver jeg ikke længere. På sidste indkøbstur tog en af de frivillige vognen for mig, så jeg bare kunne koncentrere mig om indkøbslisten. Hun kunne også hjælpe mig med at få varer ned fra de øverste hylder,” fortæller hun.

Kunne du tænke dig at blive frivillig shoppingguide? Så skriv til os på rkh.seniorkoordination@rodekors.dk med ‘Shoppingguide’ i emnefeltet.

Kaffe, kram og gode historier

Christine fortæller, at det især er dagligvarer, der bliver købt på indkøbsturene, men at det helt er op til de ældre. Og det er ikke alle, der medbringer en lang indkøbsliste – nogle kommer også for at få en hyggelig snak over en kop kaffe:

“Der er en fantastisk god stemning. Der bliver udvekslet kram og gode historier, og det sociale aspekt fylder i det hele taget meget,” fortæller hun. Tove er enig: “Vi hygger os gevaldigt, og der bliver grinet meget”.

Busturene er arrangeret sådan, at de ældre kommer afsted med folk, der bor i det samme lokalområde, hvilket giver de ældre mulighed for at få et større netværk.

Bussen kører lige til døren

Busserne henter de ældre fra deres bopæl og kører til Fisketorvet. Der er sat to timer af til at handle, og derefter kører bussen hjemad igen.

Tove fortæller begejstret, at chaufførerne hjælper med at bære varerne ind: “Vi har en dejlig chauffør. Han er altid så hjælpsom. Både når vi skal ind i bussen, og når vi skal ind i vores opgang med alle indkøbene. Det kan ikke være bedre.” Christine fortæller, at transporten til og fra indkøbscentret betyder, at de ældre kan få købt nogle af de store, tunge ting, som de ellers har svært ved at få bragt hjem.

Projektet med de frivillige shoppingguides har kørt som pilotprojekt fra september, og det har hidtil været en succes:

“Der er ingen tvivl om, at det giver mening for ældre at få hjælp af en frivillig shoppingguide. Vi regner med, at projektet vil fortsætte, og vi har derfor brug for flere frivillige,” siger Tina Ingerdahl, udviklingskonsulent på seniorområdet i Røde Kors Hovedstaden.

Og spørger man Tove, er der ingen tvivl: “Det er sådan en god idé, at de er der. De frivillige er guld værd,” fastslår hun.

Det er Københavns Kommune, der indstiller ældre, der kunne have behov for hjælp til indkøb.