Københavnerne samler ind på søndag

D. 1. oktober samler hele Danmark ind til Røde Kors, og det er en blandet skare af familier, kirker, borgere, efterskoleelever og borgmestre, der samler ind her i hovedstaden. Mød nogle af indsamlerne her!

af: Stine Emilie Fløe Dalby, Pia Vestergård Simms (foto) og Steven Biccard (foto)

Socialborgmester i Københavns Kommune, Jesper Christensen, har i en årrække været ude at samle ind for Røde Kors og stiller trofast op med indsamlingsbøssen igen i år.

Hør her, hvorfor Jesper Christensen samler ind:

Du kan tilmelde dig som indsamler her

Når der er indsamling på søndag er det dog ikke kun borgmestre, som du kan være heldig ringer på din dør. Flere skoler, familier og vennepar, benytter muligheden for at samle ind i fællesskab og få en god oplevelse ud af det.

Frikirken, København Vineyard, er ingen undtagelse, når de traditionen tro inviterer til indsamling, gudstjeneste og croissanter. Frikirken består blandt andet af studerende og børnefamilier, der de seneste to år har hjulpet med at samle ind for Røde Kors.

Tro flytter bjerge og indsamlingsbøtter

”Vi vil ikke være en kirke, der har nok i os selv. Derfor vil vi også gerne samle ind, ” siger 30-årig Martin Walsøe, der er præst i kirken og lægger vægt på, at kirken rækker ud til den hverdag og nutid, som de er en del af – frem for at være en lukket boble.

For hvis tro skal flytte indsamlingsbøsser, er det ikke nok at synge ‘halleluja’.

Fordi indsamlingen har været så hyggelig de andre år, har kirken gjort det til en lille indsamlings-event:

”Vi starter altid med en croissant, efterfulgt af gudstjeneste og frokost. Derefter går alle dem, der har lyst ud og samler ind. Når indsamlerne vender tilbage sørger vi for, at der er kaffe og kage,” fortæller Martin og fortsætter:

”Det er nærmest lidt teambuilding-agtigt, og det synes vi bare er meget fedt.”

De samler ofte ind to og to og for Martin er det blandt andet pga. de hyggelige snakke med hans indsamlingsmakkere, der gør valget om indsamling nemt at prioritere.

Dog tilføjer han: ”Men det er også lidt en hjerteindstilling. Er jeg villig til at bruge min tid på andre mennesker? For man kan nemt sige, at man har for travlt, eller tænke, jeg får måske samlet 1000 kr. ind på min rute – og hvad batter det egentligt? Men der er jo alligevel mange små handlinger, der gør forskellen.”

”Herre Gud, det tager kun tre timer”

En anden, der benytter søndagen til at samle ind med sin makker, er 69-årige Elisabeth Hultcrantz (billedet til venstre), som er én af de garvede indsamlere, der for 10. gang samler ind.

På den måde kan Elisabeth kombinere indsamling med et gensyn med hendes tidligere kollega Katrine og traditionen tro afslutte med et glas Cava i Torvehallerne, efter indsamlingen er i hus.

”Det er jo blevet en hyggelig tradition med Katrine og mig, og så synes jeg også, at det er meget hyggeligt at lave noget frivilligt – og herre gud, det er én gang om året i tre timer,” siger Elisabeth.

Selvom Elisabeth til daglig bor i Gentofte, foretrækker hun at samle ind i andre bydele i Hovedstaden, helst på åbne gader og stræder. ”Jeg synes også, det kan blive lidt pinligt og gå og ”presse” sine naboer,” siger Elisabeth med et skævt smil.

Indsamling i fællesskab

Jacob samler ind sammen med hans datter på ni år og søn på fire i Tårnby.
Modsat Elisabeth, samler Jacob Ingvarsen og hans to børn ind i lokalområdet omkring Tårnby, hvor de selv bor. Det gav, sidste år, noget ekstra til oplevelsen, at de gik fra hus til hus i deres eget nabolag:

”Det var en hyggelig ting at gøre sammen, og så var det jo mine naboer og folk fra det lokale kvarter, der åbnede dørene. Det var da rart at møde dem og få lært dem lidt bedre at kende,” siger Jacob.

Jacob synes, ligesom Elisabeth og Martin, at indsamlingsoplevelsen er bedst i fællesskab:

”Tiden går hurtigt, når man er indsamler sammen med andre. Gør det sammen, og gør det til en leg. Min datter og jeg skiftedes til at tage et hus, og så konkurrerede vi om, hvem der fik samlet mest ind,” siger Jacob.

Selvom indsamling, for mange københavnere, kan være en hyggelig og sjov dag med croissanter, Cava eller gode samtaler og leg – så udelukker det ikke, at indsamlingen samtidig er en nødvendig dag:

”Det der med at Røde Kors er til stede, når krisen rammer – det er for os sindssyg vigtigt,” siger Martin Walsøe og fortsætter: “At der er nogen, der er der og kan give nødhjælp. Og så er det at samle ind jo en nem måde at støtte op og gøre noget godt.”

Vil du samle ind med københavnerne?

Vi samler ind på søndag mellem kl. 11-14.

Som socialborgmester, Jesper Christensen siger, så får hver indsamler får ca. 1000 kroner i bøssen. For det beløb kan Røde Kors give rent drikkevand til ca. 37 mennesker i nød i et helt år.

Tilmeld dig som indsamler her