Julemaden bliver bragt til døren af frivillige

Coronarestriktionerne går hårdt ud over de ensomme ældre, som nu også mister den årlige julefest med Røde Kors Hovedstaden. Vi gør alt hvad vi kan, for at sprede julestemning alligevel.

Den 24. december skulle Codanhus på Gammel Kongevej for 17. gang have lagt lokaler til en stor julefest for ensomme ældre og familier, der gerne vil give deres børn en juleoplevelse, som de ikke selv har mulighed for at give. Frivillige fra forsikringsselskabet Codan skulle sammen med frivillige fra Røde Kors Hovedstaden have serveret mad, danset om juletræ og udleveret gaver til de fremmødte.

-Sådan kommer det desværre ikke til at gå. På grund af det høje smittetryk, er det ikke ansvarligt at samle omkring 200 mennesker til et arrangement. Så vi har arbejdet i døgndrift de seneste dage for at finde på en løsning, siger programchef Pernille Hvitnov.

Julemaden bliver bragt til døren

Et kæmpe logistisk arbejde er de seneste dage således blevet sat i værk. Og heldigvis er der et lille lys i mørket for dem, der skulle have holdt jul i Codanhus.

-Vi kunne simpelthen ikke holde ud tanken ud at skulle skuffe så mange. I stedet bringer de mange frivillige julemaden og julegaverne ud til gæsterne i eget hjem. Det er selvfølgelig ikke helt det samme, men i det mindste ved vi, at der mad på bordet og gaver under træet til dem alle, siger Marketing- og kommunikationsdirektør i Codan, Morten Møller Madsen.

Vigtigt at føle sig set i julen

Kokkene går således i gang i køkkenet i Codanhus tidlig morgen juleaftensdag og laver og pakker maden i corona-venlig emballage. Herefter vil de frivillige få udleveret en rute med navne og begive sig ud i de københavnske gader med nissehuer og god stemning.

-Hele corona-situationen er virkelig hård for dem, som i forvejen er sårbare, ensomme og som har det svært i livet. Derfor er det så vigtigt, at vi stadig kan vise, at vi tænker på dem her i julen, som altså ikke nødvendigvis er en glædelig højtid for alle. Og vi er dybt taknemmelige for alle de fantastiske frivillige, som med kort varsel nu bringer juleglæden hjem til gæsterne i stedet for at arrangere en fælles julefest – vi kunne ikke gøre det uden dem, siger Pernille Hvitnov.

Også Morten Møller Madsen er lykkelig for, at det hele gik op i en højere enhed.

– For medarbejderne i Codan er den årlige julefest sammen med Røde Kors, noget man er stolt af. Så det, at vi i fællesskab har fået sådan en juleuddeling op at køre, det er jeg personligt også meget stolt af.