Inspiration til et aktivt pensionistliv

Københavns Kommune og Røde Kors Hovedstaden har afholdt digital konference for de københavnere, som sidste år fyldte 65 år. Konferencen gav inspiration til en aktiv og meningsfuld tilværelse som pensionist.

København er normalt - når alting ikke er lukket ned på grund af corona - en mangfoldig by med masser af tilbud inden for eksempelvis idræt, kultur og frivilligt arbejde. Det er en by med mange fællesskaber, som gør det muligt at have en aktiv og meningsfuld hverdag - også som pensionist. Men det kan være svært at få overblik over de mange muligheder.

Derfor afholdt vi konferencen Brug Byen, Københavner, hvor deltagerne fik mere viden om de konkrete muligheder, som pensionistlivet i København kan byde på. Samtidig blev de præsenteret for den nyeste viden om, hvad gode fællesskaber betyder for både fysisk og mental trivsel og velvære.

Sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) bød velkommen:

- Det er mit mål, at de ældre københavnere får en god pensionisttilværelse med så mange gode og begivenhedsrige leveår som muligt. At de har et godt socialt netværk og ikke oplever ensomhed. At de har en hverdag, som er meningsfuld. Og at de er sunde og raske mange år frem, så de har friheden til at leve det liv, de har lyst til. Mit ønske er, at de kan holde kommunen fra døren i mange år endnu. Men den dag, de får brug for hjælp, så står vi selvfølgelig klar, siger Sisse Marie Welling.

Røde Kors sætter fokus på fællesskaber

Deltagerne på konferencen mødte også professor Bente Klarlund, generalsekretær i Røde Kors Anders Ladekarl og et par aktive pensionister, som fortalte om deres valg og erfaringer.

- Vi ved, at det gør en stor forskel for din livskvalitet at være en del af aktive, meningsfulde fællesskaber. I overgangen fra et erhvervsaktivt liv til et nyt liv som pensionist oplever mange at skulle tage stilling til, hvad de gerne vil resten af deres liv. Der er meget identitet og fællesskab i at være en del af en arbejdsplads, og mange oplever at savne netop dette fællesskab som ny pensionist. Vi er derfor glade for at være værter for konferencen sammen med Københavns Kommune og på den måde folde de mange tilbud om deltagelse i foreningslivet ud, og samtidig vil vi sætte fokus på, hvor betydningsfuldt eksempelvis frivilligt arbejde er for din mentale og fysiske sundhed, siger Pernille Scheel, leder af Røde Kors Hovedstaden.

Du kan se eller gense konferencen her

Brug byen, Københavner!