INSPIRATION TIL EN AKTIV OG MENINGSFULD PENSIONISTTILVÆRELSE

Lørdag den 19. marts slog Københavns Kommune sammen med Røde Kors Hovedstaden dørene op til årets store messe for nye og kommende pensionister.

Arrangementet blev afholdt i Øksnehallen, hvor mere end 1.700 gæster kunne besøge over 64 stande og få inspiration til en meningsfuld tilværelse som pensionist samt høre musik og spændende foredrag fra blandt andre psykolog Svend Brinkmann og professor i astrofysik Anja C. Andersen.

Engagerede besøgende og stadeholdere

Allerede kvart i 10 stod hundredvis af mennesker samlet i solskinnet i godt humør på Halmtorvet, inden dørene til messen åbnede kl. 10.

Ved indgangen modtog deltagerne en mulepose fra Røde Kors Hovedstaden og kunne ellers gå rundt blandt hallens mange stader, hvor engagerede foreningsmedlemmer stod klar til at inspirere og oplyse om de muligheder, der er for pensionister i København. Her gav besøgende sig i kast med alt fra fægtning til livreddende førstehjælp eller tog sig tid til at lytte til de mange tilbud og fællesskaber, man kan blive en del af.

Meningsfyldt musik og foredrag om lykken

Kl. 10.30 blev messen officielt åbnet af formand for Frivilligrådet Pernille Scheel og formand for Ældrerådet Kirsten Nissen, hvorefter Almost Family Choir & Koret de kaldte Hæst sørgede for, at hallen blev fyldt med musik og fællessang.

Havde man lyst til at få indblik i, hvad lykken er for en størrelse, kunne man slå sig ned foran scenen og lytte på Svend Brinkmann fortælle om, hvordan livets faser påvirker vores lykkefølelse, og hvad vi selv kan gøre for at leve en mere lykkelig tilværelse.

Efter en kort pause indtog det livsbekræftende Ronkedorkor scenen – et kor der består af mænd fra Mænds Mødested, som er et uformelt og gratis tilbud til mænd, der har eller har haft kræft.

Rundtur i rummet, Københavns udvikling og bæredygtig energi

Herefter gav professor astrofysik og planetforskning Anja C. Andersen en rundtur i vores solsystem og berettede om de spændende, kommende projekter, som rumforskerne er i gang med netop nu. Tilmed opfodrede hun lærelystne pensionister til at melde sig til Folkeuniversitet, som tilbyder undervisning i alle tænkelig emner.

De interesserede kunne også få helt særligt indblik i Københavns udvikling og arkitektur af Frederik Lindskov der er Cand.mag. i filosofi og kunsthistorie, og høre om bæredygtigenergi, som er Verdensmål nr. 7, af Lars Nielsen fra AOF, der tilbyder kurser og aftenskoler i hele Danmark.

God stemning og ny viden

Der blev budt på kaffe og kage, og de mere appetitlystne kunne besøge madboder, der stod klar til at forsyne med frokost.

Kl. 16 rundende messen af, og de mange besøgende tog hjem, med hvad der virkede som højt humør og ny viden omkring de mange spændende tilbud, der er for pensionister i Københavnsområdet.

Reportage af Kristine Lerche Skov

KOMMENDE EVENTS

Mandag den 16. maj

Kulturhuset Islandsbrygge eller online.

Torsdag den 27. oktober

Kulturhuset Indre By eller online.

Vil du have inspiration til dit liv efter arbejdslivet? Deltag på vores arrangementer og bliv klogere på de mange muligheder i København. Læs mere og tilmeld dig.