Alle Hovedstadens genbrugsbutikker får hjertestarter

Der var masser af drama og nysgerrige spørgsmål, da Røde Kors Hovedstadens genbrugsbutik på Nordre Frihavnsgade 45 lærte deres nye hjertestarter at kende. Alle 13 genbrugsbutikker i Hovedstadens område får i denne tid monteret en offentligt tilgængelig hjertestarter til glæde for alle områdets borgere.

Af: Martin Thorsager og Charlotte Lund (foto)

”Hjælp! Hjælp!” bliver der råbt, mens håndfladerne hurtigt glider hen over brystkassen på den livløse torso.

Klokken har kun lige rundet 9.12, og udenfor går københavnerne forbi uden at ænse, hvad der sker i den lille genbrugsbutik.

”Ja, han vil ikke vågne op. Tag fat i hjertestarteren og tryk på den grønne knap,” bliver der kommanderet i et roligt, men bestemt sprog. Pia Hovgaard træder resolut til. Hjertestarteren måler og vurderer, at der er brug for mere hjertemassage.

”… 28, 29, 30.” Kompressionerne i brystkassen tælles nøje, samtidig med at håndfladerne med hårde tryk får brystkassen til at bule indad i takt med hjertestarterens bip-lyd.

“Nu ved vi, hvad vi skal gøre”

I virkeligheden er det bare en øvelse og personen en dukke uden arme og ben. Røde Kors Hovedstaden har besluttet at sætte hjertestartere op ved alle 13 genbrugsbutikker i hovedstaden, og i den forbindelse får de frivillige ansatte et lynkursus i førstehjælp og i at bruge hjertestarterne.

”Jeg oplever, at lynkurset vækker de frivilliges interesse for førstehjælp. Når folk ser, hvordan de skal gøre, finder de ud af, at det egentlig er ganske nemt at redde liv. Samtidig introducerer kurset dem til hjertestarteren, så de ikke er uvant med den,” siger Peter Worm, der er udviklingskonsulent i Røde Kors Hovedstaden med ansvar for de mange kurser i førstehjælp, som Røde Kors Hovedstaden udbyder.

Mangler du et kursus i førstehjælp? Så klik her og tag det hos Røde Kors

Målet er at give alle de frivillige kompetencer til at træde til i livstruende situationer, f.eks. hvis en person har hjertestop. Peter Worm håber, at lynkurset gør de frivillige interesserede i længerevarende førstehjælpskurser.

Birgit Strandberg og Pia Hovgaard er butiksledere i butikken på Nordre Frihavnsgade, og de er enige om, at det er vigtigt at sætte hjertestartere op, og at kurserne er en rigtig god ide:

”Vi aner intet om førstehjælp, og derfor er det rart at vide, hvad vi skal gøre, når en person er i nød,” siger Birgit Strandberg. ”Det lærer vi nu. Man kan jo ikke gøre noget forkert i sådan en situation.”

Planen er, at alle landets Røde Kors genbrugsbutikker skal have sat en hjertestarter op i løbet af 2017. Hjertestarterne er placeret ude foran butikkerne, så de er tilgængelige for alle hele døgnet.

Vil du gerne være frivillig?

Butikken på Nordre Frihavnsgade 45 på Østerbro mangler frivillige i øjeblikket. Hvis du er interesseret, og ønsker at gøre en forskel for de svageste i vores samfund, må du meget gerne ringe til tlf. 35 26 06 30 for et uforpligtende møde.