Hjemløsedagen 2022

Festligheder, fællesskab og føde samler flere tusinde til den årlige Hjemløsedag

Åbningstalen er slut, og grønlandske toner fra scenen breder sig i det store telt, hvor langborde er stillet op. Der kommer løbende mennesker til teltet, som finder sig en plads langs bordene. Der bliver spist og drukket. Især de varme grillpølser går som varmt brød.

Rådhuspladsen er klokken 12-16 forvandlet til et hyggeligt arrangement i anledningen af hjemløsedagen d.17. oktober. Mundvigene er opad og flere vipper foden op og ned i takt til livemusikken. Flere af de hjemløse genkender musikken og skråler hæst med, mens andre finder vej foran scenen, hvor der er plads til dans. De dansende kvinder foran scenen knuger sig til hinanden, hvilket får deres glæde til at udstråle tydeligt. Der bliver uddelt kys og kram.

En festdag for alle

De fleste hjemløse kender hinanden, men har måske ikke set hinanden i lang tid. Det er en festdag fortæller en af de hjemløse, som ikke opholder sig i Københavnsområdet, men alligevel er kommet til arrangementet syv gange før. Festlighederne kommer til udtryk ved boderne langs teltet, som er pyntet med balloner og vimpler. Her bliver der uddelt strikkede huer, underbukser, kakao og varm mad af frivillige fra forskellige organisationer. Sølvfade med alt fra drømmekage til muffins står fremme i Røde Kors Hovedstadens bod samt te og kaffe, som de hjemløse kan varme sig på. I samme bod er der også linet sorte herre- og kvindeunderbukser op med et lille rødt kors, som ligesom alt andet på dagen er gratis. Det er ofte svært at finde underbukser i genbrug, hvorfor der også er andre boder, som uddeler disse.

Mangfoldigheden sejrer

Himlen er grålig og byder på et par smådryp, men det er ikke noget, som ser ud til at påvirke de hjemløse, som er godt pakket ind. Flere af dem står uden for det store telt med hunde og vogne, mens snakken går. Vognene er udsmykket med klistermærker, flag og emblemer og propfyldt med diverse ting og sager til at klare hverdagen i al slags vejr. Den karakteristiske gule Hus Forbi taske er gennemgående på Rådhuspladsen i dag.

Det betyder også, at der er rig mulighed for at købe en Hus Forbi avis med hjem. Hjemløsedagen er nemlig også for folk, som har et hjem. For folk som ikke lever på gaden. De er lige så velkomne. Derfor er der mange forskellige mennesker. Der er også et par stykker, som har taget sine små børn med. Andre cirkulerer nysgerrigt rundt ved boderne.

Gæstfrihed og godt fremmøde

Solen er begyndt at titte frem udenfor teltet, hvor to ældre smilende herre med fuldskæg og hat står. De har været venner, så længe de kan huske og har også boet sammen i en lejlighed for længe siden. De har begge set frem til denne dag og fortæller, at grunden til de ikke sidder inde i teltet, er fordi de vil give plads til gæsterne. De ser sig selv som værter for hjemløsedagen. For det andet har de slet ikke brug for at sidde ned, da de er vant til at træske mange tusinde skridt dagligt, griner de i kor. Der er flere velkendte ansigter for de to herrer, hvilket hænger sammen med, at der i hvert fald plejer at være et fremmøde på et par tusinde. I år er det 25. gang, at hjemløsedagen afholdes i København.