Et helt nyt liv

I dag er det FNs internationale flygtningedag, og tankerne går til de millioner af mennesker verden over, som har været tvunget til at forlade deres hjemland. I Røde Kors Hovedstaden er Åse og Jan med til at gøre en forskel for Elias fra Eritrea.

Af: Simone Koch Jensen og Pia Vestergård Simms (foto)

Et helt nyt sprog, en helt ny kultur og et helt nyt liv.

Det er de realiteter, som mange flygtninge står overfor, når de kommer til Danmark. De har forladt deres hjemland, men også deres familie, børn og venner, fordi de ikke er i sikkerhed der, hvor de er født og opvokset.

De mange forandringer kan være en meget stor udfordring, men heldigvis er de 335 flygtninge, som København skal modtage i år, ikke alene – der er mange danskere, der står klar til at hjælpe.

Røde Kors Hovedstaden har i den seneste tid oplevet et boom i tilstrømningen af frivillige, der gerne vil være med til at byde flygtninge velkomne i deres hjem som venskabsfamilie. Heriblandt er Åse og Jan, som er blevet matchet med Elias fra Eritrea.

”Alle flygtninge bør have en ven”

De har været venskabsfamilie for Elias i fire måneder nu og har ikke fortrudt det et eneste sekund. Første gang de skulle modtage Elias i deres hjem, var det ikke uden bekymring: ”Vi var mest af alt bekymrede for, om vi var gode nok, og de rigtige for ham. Men bekymringen var helt uden grund,” fortæller Åse og fortsætter:

”Det er meget givende. Han er sådan et åbent og behageligt menneske at være sammen med. Han knokler for at lære sproget og for at få et arbejde,” siger hun.

Jan, Åse og Elias laver mange forskellige ting sammen. De spiller petanque, går på museer og i skoven sammen. Ligesom Elias lærer en masse om dansk kultur og sprog hjemme hos Åse og Jan, lærer de også noget fra ham. For eksempel kunne Elias på en tur til Nationalmuseet fortælle, hvordan et par af køkkenredskaberne fra oldtidssamlingen lignede redskaber, der havde plads hjemme i køkkenet i hans barndomshjem.

"Det er dejligt, at der er så mange frivillige, der vil hjælpe de flygtninge, som kommer hertil," siger konsulent Dijana Dix Omerbasic Fotograf: Pia Vestergård Simms
“Det er dejligt, at der er så mange frivillige, der vil hjælpe de flygtninge, som kommer hertil,” siger konsulent Dijana Dix Omerbasic

Stemningen er rar og afslappet, og de tre har efterhånden udviklet et godt venskab:

”Vi meldte os som frivillige, fordi vi følte, at der måtte gøres noget. Vi har tidligere været en del af indsamlinger, hvor vi har samlet blandt andet tøj og legetøj ind. Men vi kunne mærke, at der skulle noget mere til. Vi havde overskuddet, og vi mener, at alle flygtninge bør have en ven. Derfor meldte vi os som venskabsfamilie ­– og vi har ikke fortrudt,” slutter Åse.

De frivillige løfter en stor opgave

Dijana Dix Omerbasic er udviklingskonsulent i Røde Kors Hovedstaden og arbejder med integrationsprojekter. Hun kender alt for godt til den udfordring, som flygtningene står over for. Hun kom selv til Danmark som flygtning i 1990’erne, da hun og hendes familie måtte flygte fra Bosnien. Et nyt liv med mange forandringer ventede.

”Det er en meget stor udfordring at komme til en nyt land. Alt er jo nyt. Og det kræver meget af en. Derfor er det rigtig godt at se, at så mange af vores frivillige gerne vil hjælpe de flygtninge, der kommer til Danmark og give dem en god start på deres nye liv,” siger hun og fortsætter:

”Vi har lige nu rigtig mange frivillige, som alle løfter en meget stor opgave og hjælper flygtninge til at blive godt integreret i landet. Vores største udfordring lige nu er at finde et godt match til alle,” slutter Dijana Dix Omerbasic.

Røde Kors Hovedstaden arbejder med mange forskellige aktiviteter på integrationsområdet; herunder venskabsfamilier, cykelkurser, karrieguide, sprogtræning og forældremyndighedsindehaver.