“Når alle går glade ud af døren, så går jeg hjem og synes, jeg har gjort en forskel”

Hver uge hjælper frivillige i Røde Kors Hovedstadens Rådgivningscafé nytilkomne med at komme i gang på det danske arbejdsmarked. Én af dem er Thomas Käszner.

Af: Magnus Holt og Rikke Lynge (foto)

“Det bedste er, når der er rigtig mange, der er drøn på, og hele rummet summer af aktivitet. Når alle går glade ud af døren og har fået god hjælp, går jeg hjem og synes, jeg har gjort en forskel.”

Thomas Käszner er frivillig i Røde Kors Hovedstadens Rådgivningscafé.

I godt halvandet år har han hver uge taget cyklen til Københavns Nordvestkvarter for at hjælpe mennesker, der netop er kommet til Danmark, med at navigere i det danske arbejdsmarked.

Opgaverne i Rådgivningscaféen er blandt andet at hjælpe med at finde jobopslag, skrive ansøgninger og cv’er, ratificere udenlandske uddannelser og rådgive om danske forhold, eksempelvis om hvordan en jobsamtale i Danmark normalt foregår.

“Når folk kommer her, registrerer vi deres køn, alder og uddannelse, intet personfølsomt. Så lader vi dem fortælle deres historie og om deres ønskejob og drømme. Og når vi så har fået en fornemmelse af deres situation, kan vi gå i gang med at vejlede dem bedst muligt,” forklarer Thomas.

”Med få tricks kan man gøre et cv mere skarpt”

Fra sin egen stilling som arkitekt i en tegnestue har Thomas stor erfaring med at behandle jobansøgninger:

“Med få tricks kan man gøre et cv meget skarpere og virkelig ramme den. I deltagernes ansøgninger korrigerer og klargør vi for eksempel sprog, men aldrig stilen. Det er vigtigt at fastholde personligheden. Danskere skriver generelt mere koldt og præcist, men i mange af deltagernes ansøgninger er der oftere mere varme, ærlighed og personlighed,” fortæller Thomas og fortsætter:

”Det handler også om at motivere og give deltagerne noget positiv energi. Give dem troen på, at de nok skal finde et arbejde. Hvis de har sendt nogle ansøgninger uden at få job, siger vi til dem, ‘I har sendt nogle ansøgninger, men det gør vi jo også, når vi søger job’. Så giver vi folk modet til at blive ved.”

Her kan du læse mere om Rådgivningscaféen

Thomas understreger, at der også er visse forpligtelser forbundet med at være frivillig i Rådgviningscaféen.

“Det er vigtigt, at man har engagement og lyst som frivillig. Det er ikke et sted, man kan komme én gang, gøre dagens gode gerning og så gå igen. Det kræver en ordentlig og sober vejledning, og det tager tid at lære. Man skal synes, det er rart og givende at bruge en aften om ugen på det.”

“Det er en stor glæde, og jeg nyder det”

Derudover er det en fordel at have noget erfaring med rekruttering og forståelse for andre kulturer, fortæller Thomas.

Men er det så nogensinde en utaknemmelig opgave?Karriereguide skilt og hænder

“Nej, det er det ikke! Jeg nyder det. Det er en stor glæde. Har vi viden og erfaring, vi kan hjælpe med, bliver det hele nemmere for os alle. Vi skal jo hjælpe, hvor vi kan. Alle frivillige her har lyst til at deltage og gøre noget for andre. Når vi selv som danskere rejser eller søger job i udlandet, er vi jo også taknemmelige for den hjælp, vi kan få. Og vi ved, hvor meget det betyder for at få en god start i et fremmed land.