Hanne giver mig tryghed. Vi kan tale om alt.

Hanne giver mig tryghed. Vi kan tale om alt.

Det er vigtigt at føle sig tryg. Men det kan være udfordrende når man bor alene, har en lille omgangskreds, og holder sig til sit eget selskab. Derfor tilbyder Røde Kors Tryghedsopkald til ældre enlige borgere.

Birthe Pedersen fra Østerbro tilbringer meget tid alene, og for hende kan hverdagen blive ensformig og ensom, især efter corona-pandemiens udbrud.

Dog har Birthe altid noget at se frem til. Hver morgen ringer Hanne Gregersen fra Nørrebro til hende, for at høre om hun har det godt. Denne ordning kaldes Tryghedsopkald. Opkaldene skal skabe tryghed for de ældre enlige borgere, og sikre at de får hjælp, hvis de har brug for det.

Som at tale med en gammel ven

Birthe og Hanne har talt med hinanden mere eller mindre hver morgen de sidste fem år. De har kun mødt hinanden fysisk få gange, trods den relativt korte afstand mellem Østerbro og Nørrebro, men de har en opfattelse af at være tætte venner.

-Man kan efterhånden tale om alt muligt. Hvis der er noget, der trykker mig, kan hun høre det på min stemme med det samme, og så taler vi lidt om det, fortæller Birthe om de daglige opkald.

Birthe føler stor tryghed i at vide, at der hver morgen er nogen der ringer og sikrer sig, at hun er okay. Hun fremhæver en periode, hvor hun netop var udskrevet fra hospitalet, og kunne være nervøs og bange for at være alene hjemme.

-Det gav mig ro at vide, at Hanne ville ringe hver morgen. Jeg følte mig knap så alene og udsat, selvom vi jo ikke var sammen fysisk. 

Birthe beskriver tryghedsopkaldet som en dejlig og rar måde at starte dagen på. Hun nyder at få Hannes positive og smilende stemme i røret. Hannes glade stemme smitter af på Birthes humor, og er med til at sikre Birthe en fortsat god dag.

Glæden spredes i begge retninger

Det er ikke kun Birthe der føler, at hun får noget ud af tryghedsopkaldene. Også Hanne ser frem til at tale med Birthe hver morgen.

-Det gør mig glad at høre, at Birthe bliver glad når jeg ringer. Det koster mig jo ikke andet end et par minutter om dagen, men til gengæld giver det mig meget at vide, at jeg er med til at skabe tryghed, siger Hanne om sin rolle i forbindelse med tryghedsopkaldet.

Hanne fortæller, at der er stor variation i de ting, de to taler om. Nogle morgener er det blot et hurtigt ”godmorgen”, andre dage taler de med hinanden om deres planer for dagen.

Hanne fremhæver også, at hun oplever vigtigheden i, at alle mennesker har nogen at tale med, og nogen der lytter.

-Man behøver ikke altid at tale om de store ting i livet, det kan bare være samtale om et lægebesøg eller planer for weekenden. Det vigtigste er bare at have nogle der lytter, så man ikke bliver ensom.

Birthe mener, at tryghedsopkaldet skaber mere end tryghed. Det mindsker hendes ensomhed, og har stor betydning for Birthes hverdag.

Skrevet af Mia Thinggaard

Hvad er Tryghedsopkald?

Tryghedsopkald er for ældre, enlige borgere, der har begrænset socialt netværk. Tryghedsopkaldet skal mindske den ældres frygt for at falde eller komme til skade, uden at nogen opdager det.

Opkaldet varetages af frivillige, og er som regel kun et par minutter langt.

Den ældre modtager et opkald hver morgen, syv dage om ugen. Besvares opkaldet ikke, tager den frivillige kontakt til en Aktivitetsleder som tager affære.

Du kan læse mere om Tryghedsopkald her