Giv én aften om måneden – få meget mere igen

Familienetværket er et tilbud for familier med begrænset netværk i hovedstadsområdet. Her er der mulighed for at møde andre familier, få gode oplevelser sammen og udvikle nye venskaber for både børn og voksne.

Som familie kan det være dejligt at have andre familier at dele hverdagens oplevelser med. For nogen familier kan det være svært at finde et fællesskab med andre familier, og her kommer Familienetværket ind i billedet. I vores fem familienetværk mødes familier og frivillige til fælles madlavning, leg, gode samtaler og spændende udflugter.  Aktiviteterne er varierende, men omdrejningspunktet er altid familiernes samvær med hinanden.

Familienetværket bidrager til at skabe gode og trygge rammer for familier, der på den ene eller den anden måde står i en sårbar eller udsat situation, og som har svært ved selv at give sine børn disse oplevelser.

Frivillige er uundværlige

Familienetværket er afhængig af frivillige, der lægger et flot stykke arbejde måned efter måned. De frivillige i Familienetværket skaber de praktiske rammer for de sociale arrangementer. De hjælper ligeledes med at bygge bro mellem familierne, og sikrer sig, at alle deltagene har det godt og er glade.

Ellen Krabbe, pensioneret psykolog, er frivillig teamleder i Familienetværket i Sydhavnen. Hun finder ikke kun glæde i at gøre en forskel for familierne, men kan også mærke, at det giver hende selv en masse glæde at kunne være med til at gøre en forskel.

- Jeg har mulighed for at komme tæt på nogle familier over længere tid, som jeg ellers ikke var kommet tæt på. Det giver mig meget, og gør mig glad, fortæller hun.

Ellen er ikke kun glad for samværet med familierne, men sætter også stor pris på det samvær og de relationer hun skaber med de andre frivillige i Familienetværket. Dog mener Ellen også, at det er vigtigt at man som frivillig er mødestærk og stabil.

- Man skal kunne regne med sine frivillige kollegaer, for at vi får skabt så gode rammer omkring Familienetværket som muligt. Både for de frivilliges skyld, men også for familiernes, siger hun.

Hvordan er man frivillig i Familienetværket?

Det er vigtigt at være klar over, hvad man går ind til, når man melder sig som frivillig i Familienetværket, mener Ellen. Der er stor forskel på, hvor meget tid man som frivillig bruger på arrangementerne, og det er muligt at tilpasse sit frivillige arbejde efter, hvor meget tid og overskud man har tilovers.

- I dag som teamleder bruger jeg omkring ti timer om måneden på mit frivillige arbejde i Familienetværket. De frivillige, der ikke står med et lederansvar, bruger omkring fem timer om måneden, så man kan byde ind efter overskud, fortæller Ellen.

Familienetværket er et oplagt sted at søge hen som frivillig, hvis man har en enkelt aften om måneden i overskud, til at skabe gode minder og hyggelige stunder for børn og voksne.

- Hvis du kan lægge tid og energi i netværket, kan de få timer om måneden give masser af glæde og gode stunder for familier så vel som frivillige, siger Ellen.

Skrevet af Mia Thinggaard