Generalforsamling efter corona-nedlukning: Vi kommer helskindet igennem

Røde Kors Hovedstaden har netop afholdt en corona-forsinket generalforsamling. Selvom fokus skulle være på året 2019, blev aftenens væsentligste budskab, at vi her mere end halvvejs igennem 2020 ser ud til at komme fornuftigt ud på den anden side af samfundsnedlukningen takket være en stor indsats fra næsten 3.000 frivillige.

– Igen i 2019 oplevede vi, hvordan det frivillige engagement skabte stærke fællesskaber for de af vores medmennesker, der har allermest brug for det. Med næsten 50 forskellige indsatser gør vi et væsentligt bidrag til at sikre støtte og omsorg til udsatte borgere i hovedstaden, og det skal vi være stolte af, fortalte bestyrelsesformand Keld Scharling på generalforsamlingen.

Vi fortsætter, for behovet er ikke blevet mindre

Med en generalforsamling, som blev næsten seks måneder forsinket, er det klart, at coronasituationen kom til at fylde i taletiden. Regnskabet for 2019 viste et samlet overskud på 689.423 kroner, og på trods af lukkede butikker og stærkt nedsat kursusaktivitet i foråret og sommeren 2020, forventer vi fortsat sorte tal på budgettet for året 2020.

– Når vi er kommet godt gennem coronanedlukningen, skyldes det den store indsats, der er lagt af både frivillige og ansatte. Der er blevet knoklet for at holde fast i de tætte relationer til både deltagere og samarbejdspartnere, og der er tænkt kreativt for at skabe nye indtægter. Det skal I alle have stor tak for, sagde formanden.

Ny bestyrelse med kendte ansigter

Generalforsamlingen valgte også en ny bestyrelse og genvalgte Keld Scharling som formand. På billedet ses (øverst fra venstre) Anne-Kristine Moody Jakobsen, Sara Lisbjerg, Keld Scharling, Allan Skoropa, Else Marie Buck, Thea Hass, Hans Joensen, Torben Vonsild, Karine Arnstedt, Mathias Mølsted Andersen, Torben Kristensen (ikke til stede).