Genbrugsordning i Tårnby bliver permanent

Gennem mere end et år har borgere i Tårnby Kommune afleveret møbler, køkkenudstyr og meget andet, der var for godt til at smide ud, i særlige Røde Kors-containere på deres lokale genbrugsplads. Det har betydet, at mere end 70 ton materialer er blevet genbrugt– og at Røde Kors har øget deres indtægter til arbejdet for udsatte borgere.

Hver dag bliver de to store Røde Kors-containere på Kirstinehøj Genbrugsplads i Tårnby tømt af mænd og kvinder i røde jakker. Det er frivillige fra Røde Kors og praktikanter fra Tårnby Kommunes jobcenter, som i fællesskab sorterer tingene og kører de ting, der kan sælges, videre til Røde Kors’ store butik på Amagerbrogade.

Sådan har det fungeret i lidt over et år, og det er resultatet af en forsøgsordning mellem Tårnby Kommune, Amager Ressourcecenter (ARC) og Røde kors Hovedstaden. Formålet har været at øge mængden af genbrugte varer på genbrugspladsen, støtte Røde Kors’ arbejde for udsatte medmennesker og skabe relevante praktikmuligheder for Tårnby-borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Forsøgsordningen har vist så gode resultater, at Tårnby Kommune har vedtaget at gøre samarbejdet permanent.

”I Tårnby Kommune er vi meget glade for projektet – og for at samarbejdet nu bliver permanent. Det er et led i vores vision om at blive en endnu mere grøn og miljørigtig kommune, og samtidig en mulighed for at give støtte til en gruppe borgere, der er langt fra arbejdsmarkedet”, fortæller borgmester Allan S. Andersen.

Øget genbrug og fællesskaber for udsatte

Hos ARC der driver genbrugspladsen på Kirstinehøj, er direktør Jacob H. Simonsen også glad for, at Røde Kors-containerne bliver stående på genbrugspladsen i Tårnby.

”For os er det en stor succes, at denne ordning nu bidrager til, at mere affald bliver genbrugt i stedet for at blive forbrændt eller genanvendt. Vi synes, det en god grøn service at give borgerne mulighed for at donere deres ting til genbrug fremfor at smide dem ud”, siger han.

I de 14 måneder, containerne har stået på genbrugspladsen, har Røde Kors’ butik på Amager solgt markant flere genbrugsvarer

”Vi er selvfølgelig glade for at kunne bidrage til mindre affald i Tårnby Kommune, men for os er der også den ekstra gevinst, at vi kan bruge de penge, som vi tjener på at sælge de donerede varer, til at gøre en forskel for vores socialt udsatte medmennesker i Hovedstaden”, fortæller Karina Bisgaard-Frantzen, som er projektleder i Røde Kors Hovedstaden og mentor for de Tårnby-borgere, som deltager i projektet, og fortsætter:

”Vi er simpelthen så glade for samarbejdet med både ARC og Tårnby Kommune, der er præget af tillid og iderigdom, og som understøtter hele tre gode formål: Mindre affald, flere midler til at hjælpe byens udsatte med og øget beskæftigelsesindsats i Tårnby Kommune.”