Frirum, frivillighed og fællesskab

I Café Lauritz er Emma frivillig aktivitetsleder. Caféen henvender sig til psykisk sårbare unge mennesker, og ligger ved botilbuddet på Lauritz Sørensens Vej på Frederiksberg. I år har caféen 1-års jubilæum, og gruppen af frivillige i caféen har lykkedes med at skabe et frirum for de unge – og for de frivillige selv.

For Emma er Café Lauritz blevet et sted, hvor hun lader op, får overskud og finder glæde i sin hverdag. Hun er en del af et tillidsfuldt fællesskab som gruppen af frivillige har opbygget. De frivillige er særligt betydningsfulde for at skabe et godt miljø for de unge besøgende, så caféen kan være et pusterum i deres hverdag.

- Tiden jeg bruger i Café Lauritz bliver brugt godt. Den bliver brugt på, at nogle mennesker får det bedre og ligesom får det her sted, hvor de ikke behøver at tænke på, at de er anderledes og ikke har det så godt, men bare være og have det godt med de mennesker der er der, fortæller Emma.

Mennesket bag diagnosen

De frivillige i caféen har sammen opbygget en relation til både hinanden og de unge, der bygger på tryghed, engagement, omsorg og en masse gåpåmod. Emma beskriver:

- Som frivillig skal man være engageret i at arbejde med unge, der er psykisk sårbare og have gåpåmod til at skabe en aktiv relation, fordi de unge ikke selv er så opsøgende. Man har et ansvar overfor de unge, og den opgave skal man være klar på at løfte.

De frivillige er derfor initiativrige, og de søger at møde mennesket bag diagnosen.

- Det handler om at se de unge og klæde alle de her diagnoser af mennesket, og se dem i øjenhøjde. Og se dem for det unge menneske de er, fortæller Emma.

Nye kompetencer og personlig glæde

At være frivillig i Røde Kors Hovedstaden har givet Emma mange kompetencer og lært hende meget. Hun er blevet klogere på psykisk sårbarhed, hvad det indebærer, og ikke mindst hvor komplekst det er.

De frivillige oplever den positive indvirkning som caféen har på de unge, der ser frem til at hygge sig med hinanden og de frivillige. Emma havde tid, lyst og overskud i sin hverdag til at være der for andre. Derfor var det et perfekt match for hende at blive frivillig i caféen. Hun er overrasket over, hvor meget hendes frivillige arbejde styrker og betyder for hende på et personligt plan:

- Man kan mærke, den forskel der sker over tid. De unge bliver mere trygge. Det er netop blevet det trygge sted, de har manglet. At jeg er med til at give nogle unge dét, giver simpelthen så meget livsglæde og overskud. Altså jeg glæder mig til at komme ned til de unge og sidde og hygge, lave aftensmad og spille spil. Det giver mig simpelthen så meget igen.