Fie flyttede ind på Hovedbanegården

En onsdag i begyndelsen af marts måned fik Fie Friis nøglerne til en lukket burgerbar på Københavns Hovedbanegård og opgaven med at forvandle rummet til et trygt rum for mennesker på flugt.

Halvandet døgn senere tog et hold frivillige imod de første familier fra Ukraine ved toget og fulgte dem op til Tryghedszonen, hvor burgerbarens indre nu var forvandlet til en stor dagligstue med spisepladser, sofaarrangement og aflukkede sovepladser.

- Jeg arbejder normalt som udviklingskonsulent i Røde Kors Hovedstaden - blandt andet med de af vores indsatser, som støtter nytilkomne. Samtidig synes jeg, at det er spændende at få ting til at ske i en fart, så det føltes helt rigtigt for mig at tage opgaven med at få etableret Tryghedszonen, fortæller Fie, som fik midlertidig pause fra sine almindelige arbejdsopgaver i fire uger for at kunne løfte opgaven sammen med en kollega.

Alle rykker i flok - i en fart

Røde Kors Hovedstaden har tidligere drevet en tryghedszone, da der kom mange syriske flygtninge til landet i 2015, men den nye indsats skulle opbygges fra bunden og hele tiden tilpasses den virkelighed, de frivillige mødte på Hovedbanegården.

- Det var fedt at opleve, hvordan alle rykkede i flok og bakkede op. Genbrugsbutikkerne leverede møbler og legetøj, og mine kollegaer samlede information og tog de første vagter, mens de i øvrigt også passede mine normale opgaver, fortæller Fie.

150 virkelig seje frivillige

Tryghedszonen er åben døgnet rundt, og bliver bemandet af fire-seks frivillige i fire vagtskifte. Mere end 150 frivillige har meldt sig til at hjælpe med at hente flygtninge togene, finde informationer til de rejsende, sørge for mad og drikke og bare være nærværende og venlige overfor de mennesker, der kommer fordi Tryghedszonen på deres flugt.

- Jeg er vildt imponeret over, hvor hurtigt vi kunne mobilisere frivillige til opgaven. Det er ikke en lille ting at være frivillige i Tryghedszonen - det er et stort ansvar og relativt mange, lange vagter. Jeg har mødt så mange virkelig seje mennesker, som har budt ind og været med til at løfte indsatsen - og videreudvikle den, så vi hele tiden kan mød de behov, vi ser blandt vores gæster, fortæller Fie.

Tilbage til de langsigtede indsatser

I dag er Fie tilbage ved sit normale skrivebord. Noget af det, hun skal til at arbejde videre med, er indsatsen Venskabsfamilier og -personer, som er frivillige, der støtter nytilkomne med at få fodfæste i Danmark.

- Efterhånden som flygtningene får opholdstilladelse og et sted at bo, får vi brug for frivillige, der vil give dem indblik i Danmark og hjælpe dem med at få etableret et lokalt netværk.  Samtidig har vi oprettet Røde Kors Café, som er et tilbud til nytilkomne om at mødes i hjemlige rammer, hvor man kan få informationer og hjælp, men også bare være sammen med andre til kaffe, leg og samtaler.

Røde Kors Café

Som noget nyt har vi netop åbnet Røde Kors Café - et tilbud til nytilkomne københavnere i vores to netværkshuse.
Her byder frivillige indenfor i hyggelige rum, hvor der tid til både kaffe, leg og snak.
Læs mere om Røde Kors Café

Venskabsfamilier og -personer

Som frivillig i Venskabsfamilier og Venskabspersoner udgør du en vigtig social relation for enkeltpersoner, par eller familier, som mangler et netværk i Danmark. Det kan for eksempel være fordi, de er ankommet for nylig og først lige har fået et sted at bo.
Du kan læse mere om indsatsen her.