Familienetværket tog fællesskabet med i Zoo

Der var trængsel foran Zoologisk Have på Kristi himmelfartsdag, hvor Familienetværket havde inviteret familierne på sommerudflugt. Formålet var at give familier og børn fra Familienetværkene en hyggelig dag et sted, hvor man ellers ikke ville tage til.

Et par tvillingedrenge kaster sig i armene på en af de frivillige, de kender så godt fra deres eget Familienetværk i Tårnby. Fire piger kigger på et kort over haven for at finde den hurtigste vej til pandaerne, mens deres mødre hjælper med at dele sandwich ud til de cirka 70 børn og voksne, som er ved at være klar til at følges gennem indgangen som en hel karavane af klapvogne.

Familierne mødes normalt en gang om måneden i deres lokale familienetværk – som Røde Kors Hovedstaden har fire af. Der er netværk på Nørrebro og Frederiksberg og i Sydhavnen og Tårnby og snart åbner også et femte på Amager.  Her laver og spiser de aftensmad sammen, og der er god tid til både snakke, hygge og leg. Men i dag er deltagere fra alle netværkene inviteret i Zoologisk Have.

Styrker familiernes trivsel

Sara Jensen er en del af Familienetværket på Nørrebro med sin mand og deres to børn – Emil leger, og Emma får sig en lur i klapvognen. Jasmin Bacher fra Familienetværket i Tårnby mødte familien for første gang på den fælles udflugt.

– For os har Familienetværket været en mulighed for at møde andre familier. Vores børn leger godt med de andre, og nyder at have roen omkring måltidet samtidig med at vi kan få snakket med nogen andre mennesker, fortæller Sara Jensen, som er kommet i Familienetværket på Nørrebro i snart to år sammen med sin mand Kim og Emil og Emma på henholdsvis 6 og 2 år.

I Zoologisk Have er Emil travlt optaget af at imitere gederne sammen med en af de andre drenge, mens forældre og frivillige så småt er ved at pakke dagens frokost sammen. En af de frivillige er Ditte Strange, som har været med siden opstarten af det første familienetværk for seks år siden.

– Noget af det, jeg godt kan lide med Familienetværket er, at vi spiser sammen ved bordet. Det er roligt og hyggeligt at komme og være sammen, og det giver familierne styrke til at kæmpe nogen af de andre kampe, som kan fylde i hverdagen. På den måde er netværket et lille åndehul, fortæller hun.

Lokalt sammenhold og netværk

Jasmin Bacher har været frivillig i Familienetværket i Tårnby i et halvt år, og hun genkender fortællingen om et trygt og rart miljø for både børn og voksne.

– Hos os er familierne kommet til at kende hinanden godt, og det giver en tillid, som gør det rart at mødes og være sammen, siger hun.

Det er fælles for alle familienetværkene, at man tilbereder mad og spiser den sammen. For en del af deltagerne er det ikke en del af hverdagen, men det føles rigtig godt, fortæller Fatemah Kolaherazi, som er en del af netværket på Frederiksberg sammen med sin søn Reza på ti år. Hun har for nylig inviteret sin nabo og hendes datter med i Familienetværket, så de også kunne blive en del af fællesskabet med de andre familier.

– Vi er så glade for at komme i Familienetværket. Det er dejligt at møde andre, og jeg er glad for at se, hvordan min søn leger med de andre børn. Det sammenhold, der er omkring madlavningen og måltidet synes jeg, at alle skulle have lov at opleve, siger hun.

Læs mere om Familienetværket